Субота, 12.07.2025, 06:11
Мій сайт

 Цікавинки для батьків

Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [26]
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 14
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Нові критерії оцінювання

Особливості нових вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови

Нові вимоги до оцінювання навчальних досяг­нень молодших школярів розроблено на засадах компетентнісного підходу, який передбачає спря­мованість навчального процесу на формування в учнів ключових і предметних компетентностей.

Державним стандартом початкової загальної освіти (освітня галузь "Мови і літератури") і новою навчальною програмою з української мови для 1—4 класів визначено, що основна мета початкового курсу української мови полягає у формуванні кому­нікативної компетентності, складниками якої є:

  • досвід мовленнєвої діяльності;
  • знання про мову й мовлення;
  • орфографічні й пунктуаційні вміння;
  • графічні навички письма.

Зазначені складники є об'єктами перевірки й оцінювання навчальних досягнень молодших шко­лярів з української мови.

Досвід мовленнєвої діяльності передбачає здатність слухати і розуміти текст, будувати діалогічні та усні й письмові монологічні висловлювання (переказ, твір), читати доступні тексти.

Перевірка аудіативнихумінь (слухання-розуміння) здійснюється шляхом прослуховування художнього тексту і виконання тестових завдань, що стосуються його змісту, послідовності подій, головної думки. Обсяги текстів, згідно з програмою, відповідають таким нормам:

  • у 2 класі — 120-200 слів;
  • у 3 класі - 220-300 слів;
  • у 4 класі — 320-400 слів.

Тести для перевірки аудіативних умінь мають такі характеристики:

  • у 2 класі — 4 запитання з двома варіантами відповідей;
  • у 3 класі — 6 запитань з трьома варіантами відповідей;
  • у 4 класі - 6 запитань з чотирма варіантами відповідей.

Звертаємо увагу на те, що в 4 класі в тестових завданнях пропонується по 4 варіанти відповідей. Ці зміни зумовлені такими чинниками: по-перше, згідно з теорією тестології об'єктивність тесту можлива за умови наявності в закритих тестових

завданнях не менше чотирьох варіантів відповіді; по-друге, для проведення моніторингів якості освіти різних рівнів (міжнародного, всеукраїнського, регіонального) використовуються тестові завдання саме з такою кількістю варіантів відповідей; по- третє, в 5 класі випускникам початкової школи доведеться виконувати тестові завдання саме такого формату. Тому в 4 класі доцільно готувати учнів до виконання цих завдань.

Використання меншої кількості варіантів відпо­відей у завданнях для 2—3 класів зумовлене тим, що в цей період молодші школярі тільки вчаться вико­нувати завдання такого типу.

Оцінювання тестових завдань, призначених для пе­ревірки аудіативних умінь, здійснюється таким чином:

  • у 2 класі виставляється по 3 бали за кожну правильну відповідь;
  • у 3-4 класах - по 2 бали за кожну правильну відповідь.

Перевірка діалогічного мовлення здійснюється шляхом побудови учнями діалогів, обсяги яких мають відповідати таким нормам:

  • у 2 класі — 3—4 репліки;
  • у 3 класі - 4-5 реплік;
  • у 4 класі — 5—6 реплік.

Зазначаємо, що вказані обсяги розраховані на двох учасників діалогу. При цьому не враховуються формули мовленнєвого етикету (слова ввічливості, форми звертання).

Монологічне мовлення перевіряється шляхом побудови усних та письмових переказів і творів.

Для переказів слід використовувати тексти визна­чених навчальною програмою обсягів, а саме:

  • у 2 класі — 40—50 слів;
  • у 3 класі - 50-70 слів;
  • у 4 класі — 70-100 слів.

Обсяги учнівських творів, відповідно до програми, мають бути такими:

  • у 2 класі — близько 40 слів;
  • у 3 класі — близько 60 слів;
  • у 4 класі - 60-80 слів.

За усні та письмові перекази й твори виставля­ється одна оцінка — за зміст. Грамотність письмових зв'язних висловлювань оцінюється вербально.

Перевірка навички читання здійснюється лише в 1 класі (у 2—4 класах цей вид перевірки проводиться на уроках літературного читання). Під час перевірки беруться до уваги:

  • спосіб читання (буквами, складами, цілими словами);
  • правильність;
  • виразність;
  • швидкість (на кінець 1 класу — 20-30 слів за хвилину);
  • розуміння змісту прочитаного.

Знання промову й мовлення перевіряються в кінці вивчення мовного розділу шляхом проведення тесто­вих контрольних робіт, які мають такі характеристики:

  • у 2 класі пропонується 5 завдань: 3 закритих (з трьома варіантами відповідей) і 2 відкритих:
  • у 3 класі — 8 завдань: 4 закритих (з трьома варі­антами відповідей) і 4 відкритих;
  • у 4 класі — 8 завдань: 4 закритих (з чотирма варіантами відповідей) і 4 відкритих.

Звертаємо увагу на те, що в контрольних роботах для 2 класу збільшено кількість відкритих завдань до двох (раніше пропонувалось одне відкрите зав­дання) і в результаті загальна кількість становить п'ять завдань. У 4 класі, на відміну від попередніх критеріїв оцінювання, в закритих тестових завдан­нях пропонується по 4 варіанти відповідей (було по три варіанти).

Оцінюються запропоновані тестові роботи таким чином:

  • у 2 класі за кожне закрите завдання виставля­ється 2 бали, за відкрите - 3 бали:
  • у 3—4 класах за закриті завдання виставляється по 1 балу, за відкриті — по 2 бали.

За допущені у відкритих завданнях орфографічні й пунктуаційні помилки на вивчені правила зніма­ється і бал.

Перевірка орфографічних і пунктуаційних умінь

здійснюється шляхом списування текстів і напи­сання диктантів.

Обсяги текстів для списування й диктантів, згідно з програмою, повинні бути такими:

  • у 1 класі — 20—30 слів;
  • у 2 класі - 30-50 слів;
  • у 3 класі - 50-70 слів;
  • у 4 класі - 70-90 слів.

При оцінюванні диктантів та списаних текстів береться до уваги грамотність, каліграфія і культура оформлення письмової роботи.

Грамотність оцінюється за поданою нижче шкалою:

  1. бал — 9 і більше помилок;
  2. бали - 8 помилок;
  3. бали — 7 помилок;
  4. бали — 6 помилок;
  5. балів — 5 помилок;
  6. балів - 4 помилки;
  7. балів — 3 помилки;
  8. балів — 2 помилки;
  9. балів — 1 помилка;
  10. балів — 1 негруба помилка або 2—3 виправлення;
  11. балів — 1 виправлення;
  12. балів — без помилок і виправлень.

Звертаємо увагу на те, що від оцінки за грамот­ність віднімається 1—2 бали за недотримання каліг­рафії і/або культури оформлення роботи.

На основі списаного тексту здійснюється також оцінювання графічної навички. При цьому в 1 класі беруться до уваги каліграфія (форма, розмір, нахил, поєднання букв) і дотримування учнем гігієнічних правил. Оцінюються зазначені показники вербально.

У 2—4 класах оцінювання графічної навички здій­снюється в балах. До уваги беруться — форма букв, їх розмір, нахил, поєднання, а також культура офор­млення роботи і швидкість письма. За кожний із заз­начених шести показників виставляється по 2 бали.

Швидкість письма рекомендуємо перевіряти таким чином: розпочинати списування тексту учні мають одночасно за сигналом учителя. Через 3 хви­лини педагог дає команду зупинитись, поставити олівцем вертикальну лінію після останнього списа­ного знака (букви, коми, крапки тощо) і продовжи­ти списування тексту. Під час перевірки виконаної роботи вчитель підраховує кількість знаків до поз­наченої олівцем лінії, ділить отриманий результат на 3 хвилини й одержує таким чином середню швидкість письма кожного учня.

Норми швидкості письма визначені програмою і становлять:

  • у 2 класі - 16-25 знаків/хв;
  • у 3 класі - 26—35 знаків/хв;
  • у 4 класі - 36—45 знаків/хв.

Під час оцінювання ведення робочого зошита з української мови беруться до уваги каліграфія, грамотність, культура оформлення робіт, робота над помилками. За кожний із зазначених чотирьох показників виставляється від 1 до 3 балів (наприклад, якщо всі роботи в зошиті виконані каліграфічно правильно, то за цей показник виставляється 3 бали, якщо в роботах трапляються окремі помилки в на­писанні чи поєднанні букв — виставляється 2 бали, за значні порушення каліграфії — 1 бал, у разі, якщо роботи в зошиті виконані некаліграфічно, за калі­графію виставляється нуль балів).

Оцінювання роботи над помилками слід здій­снювати таким чином: 3 бали виставляється, якщо після кожної перевіреної вчителем роботи наявна робота над помилками в такому вигляді: виписане слово, в якому було допущено помилку, після нього записано 2—3 слова на це саме правило і речення зі словом, у якому була помилка. Якщо учень записав тільки слова — виставляється 2 бали. Коли виписа­не лише слово, в якому була помилка, ставиться 1 бал. За відсутності робіт над помилками виставля­ється нуль балів.

Оцінку за ведення зошита заносять до класного журналу і враховують як поточну.

Зведений перелік перевірних робіт, які проводяться в 1—4 класах, подано в таблиці.

Звертаємо увагу на те, що в кінці 4 класу змінено спосіб перевірки писемного мовлення: замість письмового переказу учні повинні писати твір.

Пропонуємо взяти до уваги деякі загальні методичні поради щодо перевірки й оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з укра­їнської мови:

— письмові контрольні роботи в початкових кла­сах проводяться на другому або третьому уроці за роз­

кладом у середині робочого тижня, не більше однієї роботи в день, а протягом тижня — не більше двох;

  • недоцільно проводити на одному уроці дві перевірні роботи;
  • усі письмові роботи навчального і контрольного характеру слід перевіряти до наступного уроку;
  • після перевіреної роботи повинна бути робота над помилками, виконана колективно під керів­ництвом учителя чи самостійно;
  • виправлення різних видів помилок рекомен­дується здійснювати такими способами: 1) графічно неправильно написану літеру вчитель підкреслює й на полях чи в окремому рядку для практичного вправляння дає зразок правильного їх написання (під час формування графічних навичок допуска­ється виправлення форми літери з метою вказування, де саме учень припускається помилки, неправиль­ність нахилу помічається похилою лінією поряд із буквою, яку дитина написала неправильно); 2) граматичні та пунктуаційні помилки вчитель підкреслює і виправляє власноруч; 3) стилістичні й лексичні — підкреслює хвилястою лінією (на наступних уроках найтиповіші з них колективно обговорюються, внаслідок чого неправильно по­будовані речення удосконалюються й записуються в зошит);
  • до виправлення помилок у письмових роботах учитель може підходити диференційовано: у зоши­тах учнів, які навчаються на достатньому й високо­му рівнях, підкреслити слово з помилкою, в інших учнів — підкреслити помилку. Саме виправлення пропонується зробити учням під час виконання роботи над помилками. Виправляти записи повністю потрібно в зошитах учнів, які неспроможні зробити це самостійно. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду.

Вид

перевірки

і клас

2 клас

3 клас

4 клас

1

сем.

II

сем.

І

сем.

11

сем.

І

сем.

11

сем.

І

сем.

11

сем.

Аудіювання

-

-

1

1

1

1

1

1

Діалог

-

-

1

-

1

-

1

-

Усний

переказ

■ -

-

-

1

-

-

-

-

Усний твір

-

-

-

-

-

1

-

1

Читання

-

1

-

-

_

 

_

_

Письмовий

переказ

-

-

-

-

-

1

1

-

Письмовий

твір

-

-

-

-

-

-

-

і

Мовні знання й уміння

 

-

2

2

2

2

2

2

Диктант

-

.

1

2

2

2

2

2

Списування

-

1

1

1

1

1

1

І

Державна

підсумкова

атестація

-

-

-

-

-

-

-

1

Загальна кількість перевірок за семестр

-

2

б

7

7

8

8

9

         

Категорія: Мої статті | Додав: женя (28.02.2015)
Переглядів: 4001 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]