Особливості нових вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови
Нові вимоги до оцінювання навчальних досягнень молодших школярів розроблено на засадах компетентнісного підходу, який передбачає спрямованість навчального процесу на формування в учнів ключових і предметних компетентностей.
Державним стандартом початкової загальної освіти (освітня галузь "Мови і літератури") і новою навчальною програмою з української мови для 1—4 класів визначено, що основна мета початкового курсу української мови полягає у формуванні комунікативної компетентності, складниками якої є:
- досвід мовленнєвої діяльності;
- знання про мову й мовлення;
- орфографічні й пунктуаційні вміння;
- графічні навички письма.
Зазначені складники є об'єктами перевірки й оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з української мови.
Досвід мовленнєвої діяльності передбачає здатність слухати і розуміти текст, будувати діалогічні та усні й письмові монологічні висловлювання (переказ, твір), читати доступні тексти.
Перевірка аудіативнихумінь (слухання-розуміння) здійснюється шляхом прослуховування художнього тексту і виконання тестових завдань, що стосуються його змісту, послідовності подій, головної думки. Обсяги текстів, згідно з програмою, відповідають таким нормам:
- у 2 класі — 120-200 слів;
- у 3 класі - 220-300 слів;
- у 4 класі — 320-400 слів.
Тести для перевірки аудіативних умінь мають такі характеристики:
- у 2 класі — 4 запитання з двома варіантами відповідей;
- у 3 класі — 6 запитань з трьома варіантами відповідей;
- у 4 класі - 6 запитань з чотирма варіантами відповідей.
Звертаємо увагу на те, що в 4 класі в тестових завданнях пропонується по 4 варіанти відповідей. Ці зміни зумовлені такими чинниками: по-перше, згідно з теорією тестології об'єктивність тесту можлива за умови наявності в закритих тестових
завданнях не менше чотирьох варіантів відповіді; по-друге, для проведення моніторингів якості освіти різних рівнів (міжнародного, всеукраїнського, регіонального) використовуються тестові завдання саме з такою кількістю варіантів відповідей; по- третє, в 5 класі випускникам початкової школи доведеться виконувати тестові завдання саме такого формату. Тому в 4 класі доцільно готувати учнів до виконання цих завдань.
Використання меншої кількості варіантів відповідей у завданнях для 2—3 класів зумовлене тим, що в цей період молодші школярі тільки вчаться виконувати завдання такого типу.
Оцінювання тестових завдань, призначених для перевірки аудіативних умінь, здійснюється таким чином:
- у 2 класі виставляється по 3 бали за кожну правильну відповідь;
- у 3-4 класах - по 2 бали за кожну правильну відповідь.
Перевірка діалогічного мовлення здійснюється шляхом побудови учнями діалогів, обсяги яких мають відповідати таким нормам:
- у 2 класі — 3—4 репліки;
- у 3 класі - 4-5 реплік;
- у 4 класі — 5—6 реплік.
Зазначаємо, що вказані обсяги розраховані на двох учасників діалогу. При цьому не враховуються формули мовленнєвого етикету (слова ввічливості, форми звертання).
Монологічне мовлення перевіряється шляхом побудови усних та письмових переказів і творів.
Для переказів слід використовувати тексти визначених навчальною програмою обсягів, а саме:
- у 2 класі — 40—50 слів;
- у 3 класі - 50-70 слів;
- у 4 класі — 70-100 слів.
Обсяги учнівських творів, відповідно до програми, мають бути такими:
- у 2 класі — близько 40 слів;
- у 3 класі — близько 60 слів;
- у 4 класі - 60-80 слів.
За усні та письмові перекази й твори виставляється одна оцінка — за зміст. Грамотність письмових зв'язних висловлювань оцінюється вербально.
Перевірка навички читання здійснюється лише в 1 класі (у 2—4 класах цей вид перевірки проводиться на уроках літературного читання). Під час перевірки беруться до уваги:
- спосіб читання (буквами, складами, цілими словами);
- правильність;
- виразність;
- швидкість (на кінець 1 класу — 20-30 слів за хвилину);
- розуміння змісту прочитаного.
Знання промову й мовлення перевіряються в кінці вивчення мовного розділу шляхом проведення тестових контрольних робіт, які мають такі характеристики:
- у 2 класі пропонується 5 завдань: 3 закритих (з трьома варіантами відповідей) і 2 відкритих:
- у 3 класі — 8 завдань: 4 закритих (з трьома варіантами відповідей) і 4 відкритих;
- у 4 класі — 8 завдань: 4 закритих (з чотирма варіантами відповідей) і 4 відкритих.
Звертаємо увагу на те, що в контрольних роботах для 2 класу збільшено кількість відкритих завдань до двох (раніше пропонувалось одне відкрите завдання) і в результаті загальна кількість становить п'ять завдань. У 4 класі, на відміну від попередніх критеріїв оцінювання, в закритих тестових завданнях пропонується по 4 варіанти відповідей (було по три варіанти).
Оцінюються запропоновані тестові роботи таким чином:
- у 2 класі за кожне закрите завдання виставляється 2 бали, за відкрите - 3 бали:
- у 3—4 класах за закриті завдання виставляється по 1 балу, за відкриті — по 2 бали.
За допущені у відкритих завданнях орфографічні й пунктуаційні помилки на вивчені правила знімається і бал.
Перевірка орфографічних і пунктуаційних умінь
здійснюється шляхом списування текстів і написання диктантів.
Обсяги текстів для списування й диктантів, згідно з програмою, повинні бути такими:
- у 1 класі — 20—30 слів;
- у 2 класі - 30-50 слів;
- у 3 класі - 50-70 слів;
- у 4 класі - 70-90 слів.
При оцінюванні диктантів та списаних текстів береться до уваги грамотність, каліграфія і культура оформлення письмової роботи.
Грамотність оцінюється за поданою нижче шкалою:
- бал — 9 і більше помилок;
- бали - 8 помилок;
- бали — 7 помилок;
- бали — 6 помилок;
- балів — 5 помилок;
- балів - 4 помилки;
- балів — 3 помилки;
- балів — 2 помилки;
- балів — 1 помилка;
- балів — 1 негруба помилка або 2—3 виправлення;
- балів — 1 виправлення;
- балів — без помилок і виправлень.
Звертаємо увагу на те, що від оцінки за грамотність віднімається 1—2 бали за недотримання каліграфії і/або культури оформлення роботи.
На основі списаного тексту здійснюється також оцінювання графічної навички. При цьому в 1 класі беруться до уваги каліграфія (форма, розмір, нахил, поєднання букв) і дотримування учнем гігієнічних правил. Оцінюються зазначені показники вербально.
У 2—4 класах оцінювання графічної навички здійснюється в балах. До уваги беруться — форма букв, їх розмір, нахил, поєднання, а також культура оформлення роботи і швидкість письма. За кожний із зазначених шести показників виставляється по 2 бали.
Швидкість письма рекомендуємо перевіряти таким чином: розпочинати списування тексту учні мають одночасно за сигналом учителя. Через 3 хвилини педагог дає команду зупинитись, поставити олівцем вертикальну лінію після останнього списаного знака (букви, коми, крапки тощо) і продовжити списування тексту. Під час перевірки виконаної роботи вчитель підраховує кількість знаків до позначеної олівцем лінії, ділить отриманий результат на 3 хвилини й одержує таким чином середню швидкість письма кожного учня.
Норми швидкості письма визначені програмою і становлять:
- у 2 класі - 16-25 знаків/хв;
- у 3 класі - 26—35 знаків/хв;
- у 4 класі - 36—45 знаків/хв.
Під час оцінювання ведення робочого зошита з української мови беруться до уваги каліграфія, грамотність, культура оформлення робіт, робота над помилками. За кожний із зазначених чотирьох показників виставляється від 1 до 3 балів (наприклад, якщо всі роботи в зошиті виконані каліграфічно правильно, то за цей показник виставляється 3 бали, якщо в роботах трапляються окремі помилки в написанні чи поєднанні букв — виставляється 2 бали, за значні порушення каліграфії — 1 бал, у разі, якщо роботи в зошиті виконані некаліграфічно, за каліграфію виставляється нуль балів).
Оцінювання роботи над помилками слід здійснювати таким чином: 3 бали виставляється, якщо після кожної перевіреної вчителем роботи наявна робота над помилками в такому вигляді: виписане слово, в якому було допущено помилку, після нього записано 2—3 слова на це саме правило і речення зі словом, у якому була помилка. Якщо учень записав тільки слова — виставляється 2 бали. Коли виписане лише слово, в якому була помилка, ставиться 1 бал. За відсутності робіт над помилками виставляється нуль балів.
Оцінку за ведення зошита заносять до класного журналу і враховують як поточну.
Зведений перелік перевірних робіт, які проводяться в 1—4 класах, подано в таблиці.
Звертаємо увагу на те, що в кінці 4 класу змінено спосіб перевірки писемного мовлення: замість письмового переказу учні повинні писати твір.
Пропонуємо взяти до уваги деякі загальні методичні поради щодо перевірки й оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з української мови:
— письмові контрольні роботи в початкових класах проводяться на другому або третьому уроці за роз
кладом у середині робочого тижня, не більше однієї роботи в день, а протягом тижня — не більше двох;
- недоцільно проводити на одному уроці дві перевірні роботи;
- усі письмові роботи навчального і контрольного характеру слід перевіряти до наступного уроку;
- після перевіреної роботи повинна бути робота над помилками, виконана колективно під керівництвом учителя чи самостійно;
- виправлення різних видів помилок рекомендується здійснювати такими способами: 1) графічно неправильно написану літеру вчитель підкреслює й на полях чи в окремому рядку для практичного вправляння дає зразок правильного їх написання (під час формування графічних навичок допускається виправлення форми літери з метою вказування, де саме учень припускається помилки, неправильність нахилу помічається похилою лінією поряд із буквою, яку дитина написала неправильно); 2) граматичні та пунктуаційні помилки вчитель підкреслює і виправляє власноруч; 3) стилістичні й лексичні — підкреслює хвилястою лінією (на наступних уроках найтиповіші з них колективно обговорюються, внаслідок чого неправильно побудовані речення удосконалюються й записуються в зошит);
- до виправлення помилок у письмових роботах учитель може підходити диференційовано: у зошитах учнів, які навчаються на достатньому й високому рівнях, підкреслити слово з помилкою, в інших учнів — підкреслити помилку. Саме виправлення пропонується зробити учням під час виконання роботи над помилками. Виправляти записи повністю потрібно в зошитах учнів, які неспроможні зробити це самостійно. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду.
Вид
перевірки
|
і клас
|
2 клас
|
3 клас
|
4 клас
|
1
сем.
|
II
сем.
|
І
сем.
|
11
сем.
|
І
сем.
|
11
сем.
|
І
сем.
|
11
сем.
|
Аудіювання
|
-
|
-
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Діалог
|
-
|
-
|
1
|
-
|
1
|
-
|
1
|
-
|
Усний
переказ
|
■ -
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Усний твір
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
1
|
Читання
|
-
|
1
|
-
|
-
|
_
|
|
_
|
_
|
Письмовий
переказ
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
1
|
-
|
Письмовий
твір
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
і
|
Мовні знання й уміння
|
|
-
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Диктант
|
-
|
.
|
1
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
Списування
|
-
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
І
|
Державна
підсумкова
атестація
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
Загальна кількість перевірок за семестр
|
-
|
2
|
б
|
7
|
7
|
8
|
8
|
9
|
|