Вправи і задачіна закріплення вивченихтаблиць множення і ділення.Складання задач вивчених видів
Мета. Закріпити знання учнів про вивчені таблиці множення і ділення, вправляти учнів у розв’язуванні рівнянь, складанні і розв’язуванні задач на зведення до одиниці та за поданим виразом.
Розвивати мислення, вміння пояснювати свої дії та відповідні мовленнєві уміння, пов’язані з використанням математичних термінів.
Виховувати любов до національних звичаїв і традицій, повагу до ровесників і старших людей, бажання самостійно працювати.
Обладнання. План уроку у вигляді потягу із санок, картки для групової роботи, малюнок для складання задачі, японські кросворди, квадрати, таблиця з результатами математичного диктанту, картки з результатами рівнянь, об’ємні аплікації - ялинка, сніжинка , дзвіночок, іграшки, гаманці з грошима.
І. Організація класу.
любі друзі
У наш клас завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді добрі люди
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, я запрошую вас у цікаву математичну мандрівку,
Під час якої закріпимо знання вивчених таблиць множення і ділення, розв’яжемо задачі вивчених видів. А подорожувати
будемо ось цими санчатами і повезе нас символ 2018 року Собака.
Написи на саночках – це план, за яким ми будемо працювати. Коли ви виконаєте усі завдання, то прочитаєте вислів, схований під написами.
То ж не гаймо часу і розпочинаємо нашу подорож.
Учнів розділено на три групи. В кожній групі є історик, керівник, помічник.
Помічник користується інструкцією і оцінює відповіді товаришів, роздаючи бонуси.(Додаток 1.)
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
( Проведення подорожі).
План
1.Пишемо каліграфічно./Прохання собачки/
2.Рахуємо швидко.
3.Обчислюємо точно.
4.Працюємо самостійно.
5.Відпочиваємо весело.
6.Творимо разом.
7.Ділимо на частини.
(Додаток 2.)
1. «Пишемо каліграфічно».
- З початком зими ви вже відчули радість, яку несе місяць грудень. Адже сьогодні свято чудотворця Миколая і ви всі
з нетерпінням чекали подарункового ранку 19 грудня.
- А що ви знаєте про святого Миколая?
- Історики, прошу зробіть повідомлення.
Історик 1. Дуже давно, понад 1700 років у Малій Азії, в місті Парі народився Миколка. Батьки старанно і з любов’ю
Виховували свого сина. Але незабаром померли. Хлопця виховували родичі. І вже тоді він вирішив роздати усю свою спадщину бідним людям.
Історик 2. За повір’ям, у ніч з 18 на 19 грудня опускається з неба на землю св.Миколай – чудотворець. Він заходить до
кожної оселі і дарує дітям чудові гостинці.
Історик 3. Св. Миколай ще хлопчиком мав старого і мудрого учителя. Якось вони читали Святе письмо, а там було написано : «Лівиця не відає, що робить правиця.»
«Учителю , поясніть, як це розуміти?» - запитав хлопчина.
Коли робиш добро іншому, то не треба хвалитися. Потрібно
робити добро не на показ, а на людську радість.
- Як ви готувалися до цього свята?
/Писали листи, гарно вчилися, допомагали батькам./
Отож, якщо хтось був нечемним, то негайно поспішайте виправитись, щодня робіть добрі справи і св.Миколай прийде до вас 19 грудня з дарунками.
А з яких цифр складається число 19? /1 і 9/
Запишіть каліграфічно рядок цифр 1 і 9.
Обведіть найкращу цифру. /Діти виконують завдання в зошиті./
Вчитель відкриває перше віконечко - «Робіть».
2. « Рахуємо швидко».
А) Робота в групах.
Повторення таблиць множення і ділення.
Хто з першої групи хоче задавати запитання?
Хто з другої групи буде відповідати?
Отже, кожен з учасників першої і другої групи може задати 5 прикладів на множення і 5 прикладів на ділення.
Третя група – контролери.
- Контролери оцініть відповіді.
Б) Гра «Продовж речення».
- Щоб знайти добуток, ми виконуємо …..
/дію множення/.
Збільшити число на 3 …. /треба додати 3/.
Суму чисел ми знаходимо …. /дією додавання/.
Зменшити число у 5 разів …. /поділити на 5/.
Збільшити число у 6 разів …. /помножити на 6/.
Частку чисел знайдемо дією …. /ділення/.
Ви готові записати математичний диктант? /Так/.
В) Математичний диктант.
Слухайте уважно, записуйте каліграфічно.
Сума чисел 10 і 4;
14 зменшіть у 2 рази;
Ділене 54, дільник 9, знайдіть частку
Перший множник 8, другий – 3,обчисліть добуток.
7 збільшіть на 6.
Звірте свої відповіді.
14 7 6 24 13 /Додаток 3/
/Вчитель вивішує таблицю з відповідями на дошці./
Яке число найменше? /6/
Які числа діляться на 3 і 6? /6,24/
Назвіть непарні числа . /7,13/
Розгляньте уважно числа.
Які свята нагадують вам ці числа?
/13 грудня – Андрія/
/24 серпня – День незалежності України/
/14 Старий Новий рік/
/7 січня – Різдво/
/6 січня – святий вечір/
- Знайдіть суму третього і останнього результатів. /19/
/Вчитель відкриває це число/
Отже, ви вмієте швидко рахувати, знаєте народні і державні свята, коли їх святкують. Я впевнена, що ви
готові зустрітися зі святим Миколаєм. Можемо відкрити друге віконечко. /Вчитель відкриває віконечко на других санках «добро» /.
3. «Обчислюємо точно».
Святий Миколай у нас вже побував і залишив торбинку із вашими улюбленими кросвордами. Отже, наступне завдання – японські кросворди.
^ Робота в групах.
Розв’язавши кросворд, ви побачите назву своєї команди.
/Додаток 4/
Команди виконують завдання.
/Четверо учнів розв’язують приклади, а двоє – перевіря-
ють і замальовують кросворд/.
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
14.
|
15.
|
16.
|
17.
|
18.
|
19.
|
20.
|
21.
|
22.
|
23.
|
24.
|
25.
|
26.
|
27.
|
28.
|
29.
|
30.
|
31.
|
32.
|
33.
|
34.
|
35.
|
36.
|
37.
|
38.
|
39.
|
40.
|
41.
|
42.
|
43.
|
44.
|
45.
|
46.
|
47.
|
48.
|
49.
|
Кожна група отримує такий квадрат.
Завдання для груп
І група
24:6 = 6· 5 = 4· 9+3= 6· 5+3=
5 ·2+1= 8 ·4-1 = 9 ·5+1= 9 ·4-2=
6· 3-1 = 9 ·4+1= 8 ·5 = 6 ·4+2=
8· 3 = 8 ·5-2 = 6 ·7-1 = 5 ·4-1=
ІІ група
9· 3+4 = 3· 3 = 8· 5-1= 5 ·6-2=
8 ·4-9 = 5 ·3+2= 24:6 = 8· 5-7 =
9 ·3 = 7 ·2+5= 8 ·2-5= 7· 6-1=
7 ·9-50= 8· 4+5= 3 ·7+1= 9 ·5+1=
ІІІ група
24:6 = 8· 2+1= 6· 5+1= 8· 5-2=
5· 2 = 9· 2+1= 8 ·4+1= 8 ·5 =
6 ·2-1= 8· 3 = 6· 6+3= 7 ·6-1=
6 ·2 = 9 ·3-1 = 9· 4+1= 9· 5+1=
/Розв’язавши , японські кросворди, учні побачили на малюнках предмети – назви команд/.
1 команда – «Ялинка»
2 команда – «Дзвіночок»
3 команда - «Сніжинка»
- Що ви згадуєте, коли бачите ялинку?
/Новорічне свято, ялинку прикрашену іграшками, Діда Мороза і Снігуроньку, ялинку на центральному майдані міста, … ./
Які спогади викликає у вас дзвіночок?
/Перший дзвоник, дзвони біля церкви, колядники з дзвіночками, … ./
Які почуття сповнюють вас, коли бачите сніжинку?
/Веселі, радісні почуття охоплюють мене, бо випаде багато снігу і ми зможемо покататися на санках, лижах, ковзанах/
Отже, ви показали добрі знання таблички множення і можемо відкрити наступне віконечко «рідним».
^ 4. «Працюємо самостійно»
Наша подорож продовжується і наступний пункт плану
«Працюємо самостійно».
Кожна команда отримує спільний перелік рівнянь і певне завдання.
Рівняння
Х 9 =27
42:Х=6
Х: 5 =6
8 Х =32
64:Х=8
Х: 8 =2
/Додаток 5/
- За вірний результат ви отримаєте картку – результат.
Прошу представників команд прокоментувати розв’язання рівнянь.
^ Команда «Ялинка»
- Прочитайте своє завдання.
/Розв’яжіть рівняння , у яких невідоме ділене.
Ми вибрали такі рівняння : Х : 5 = 6
Х : 8 = 2
Щоб знайти ділене, потрібно частку помножити на дільник.
Результати 30 і 16./
^ Вчитель дає картки з результатами,а на звороті - букви.
/Додаток 6/
Команда «Дзвіночок»
/Нам потрібно розв’язати рівняння , у яких невідомий множник. З групи рівнянь ми вибрали такі: Х 9 = 27
8 Х = 32
Щоб знайти невідомий множник, потрібно добуток поділити на відомий множник. Результати 3 і 4./
^ Одержують картки з результатами.
Команда «Сніжинка»
/Розв’яжіть рівняння, у яких невідомий дільник.
Ми розв’язали такі рівняння: 42 : Х = 6
64 : Х = 8
Щоб знайти невідомий дільник, потрібно ділене поділити на
частку. Результати 7 і 8./
^ Одержують картки з результатами.
- Прошу вийти двох представників з кожної команди з картками – результатами рівнянь.
7 8 30 16 3 4
- Встаньте так, щоб числа були розташовані у порядку зростання.
3 4 7 8 16 30
- Переверніть , будь ласка, картки з числами./На звороті кожної - букви/
- Діти, прочитайте утворене слово.
ПОДЯКА
- Скажіть, кому ви можете висловити свою подяку?
/Батькам за те, що дали нам життя, виховують, одягають,піклуються про нас. Вчителям за те, що вчать нас.
Бабусям і дідусям, братикам і сестричкам, лікарям, кухарям, …/
А я дякую вам за добру роботу. Отже, ми можемо відкрити наступне віконечко «і близьким,».
^ 5. «Відпочиваємо весело»
Фізкультхвилинка проводиться під супровід пісні
« Святий Миколай ».Музика і слова Лесі Соболевської.
Усі відпочили ? Відкриваємо віконечко «даруйте».
6. «Творимо разом»
Ви відпочили, час творити.
А що можна творити на уроці математики ?
/Задачі, рівняння, вирази, геометричні фігури./
а) Складання задачі за малюнком.
- Розгляньте малюнок. Складіть задачу за цим малюнком.
/Додаток 7/
Задача
Для дитячого садка придбали 8 однакових кульок за
56 гривень. Скільки таких кульок можна купити на
35 гривень?
^ Ознайомлення з текстом задачі.
Вивчення задачі.
Аналіз розв’язання.
Розв’язання задачі з коментуванням./ 1 учень біля дошки/.
б) Складання задачі за виразом.
Який вираз підходить для розв’язання задачі.
^ Вчитель вивішує таблицю з виразами /Додаток 8/
А. 35 : ( 56 : 8 )
Б. 56 : 8 5
/Вираз А/
- Складіть задачу, для розв’язання якої підходить вираз Б.
Задача
Для дитячого садка купили 8 однакових кульок за 56 гри-
вень. Скільки заплатять за 5 таких кульок?
^ Самостійне розв’язання задачі.
в) Складання задачі за сюжетом і числовими даними.
- Уявіть, що ви покупці. Ось ваші гаманці з грошима.
Вчитель виставляє іграшки. На одній є цінник. Ціна песика 24 гривні, а мишка у 3 рази дешевша.Скільки потрібно грошей, щоб придбати ці іграшки?
Порахуйте, чи зможете ви купити ці іграшки.
^ Повторення умови задачі.
Повторення запитання.
/Скільки потрібно грошей, щоб придбати ці іграшки?/
Самостійне виконання завдання.
Перевірка самостійної роботи.
- Яка команда зможе купити ці іграшки?
^ Команда «Ялинка»
/ Ми зможемо купити ці іграшки, бо за покупку потрібно заплатити 32 гривні .У нашому гаманці – 32 гривні./
Команда «Дзвіночок»
/Ми не зможемо купити ці іграшки, бо за них потрібно заплатити 32 гривні, а в нашому гаманці – лише 30 гривень.
Не вистачає 2 гривні./
^ Команда «Сніжинка»
/Ми зможемо купити ці іграшки, бо у нашому гаманці
34 гривні. У нас залишиться ще 2 гривні./
- Як би ви допомогли команді «Дзвіночок»?
^ Команда «Сніжинка»
/Ми їм позичимо 2 гривні./
Я рада, що ви вмієте складати і розв’язувати задачі, змо-
жете порахувати гроші, зробити покупку в магазині. Але
найбільше тішить мене те, що ви готові допомогти один одному. Відкриваємо віконечко «людям».
7 . « Ділимо на частини»
Наша мандрівка підходить до завершення.
Прочитайте останнє завдання./»Ділимо на частини»/
У вас на парті є квадрат. Візьміть його. Проведіть дві лінії так, щоб утворилися трикутники.

Самостійна робота.
Команди демонструють виконання завдання. Представники інших команд їх оцінюють.
^ Підсумок роботи.
-І з цим завданням ви справились. Відкриваємо останнє віконечко «радість».
ІV.Підсумок уроку.
- Прочитайте вислів, який ми відкрили.
/Робіть добро рідним і близьким, даруйте людям радість./
Так жив святий Миколай. Я думаю, що ви теж будете робити добро рідним і близьким, даруватимете радість іншим, щиро любитимете свій рідний край, батьків, друзів.
Святий Миколай обов’язково завітає до вас з гостинцями.
Одержані протягом уроку бонуси учні вкладають у зошити. Вчитель оцінює роботу учнів за кількістю набраних бонусів.
Додаток 1.
Інструкція помічника
1.Перевірка таблиці множення (усно) 3бали
2.Перевірка таблиці ділення (усно) 3бали
3.Математичний диктант 2бали
4.Усна відповідь або доповнення 1 бал
5.Розв’язання 1 рівняння 1 бал
6.Японський кросворд 3бали
7.Складання задачі (усно) 3бали
8.Розв’язання задачі самостійно 3бали
9.Розв’язання одної дії до задачі 1бал
10.Задача про гроші 3бали
Додаток 2
Написи на санках
1. Пишемо каліграфічно
1. Робіть
5. Відпочиваємо весело
5. даруйте
2.Рахуємо швидко
2. добро
6. Творимо разом
6. людям
3. Обчислюємо точно
3. рідним
7. Ділимо на частини
7. радість
4. Працюємо самостійно
4. і близьким,
Додаток 3
14 7 6 24 1
Розв’яжіть рівняння, у яких невідомий множник
X · 9 = 27
42 : X = 6
X : 5 = 6
8 · X = 32
64 : X = 8
X : 8 = 2
Розв’яжіть рівняння, у яких невідоме ділене
X · 9 = 27
42 : X = 6
X : 5 = 6
8 · X = 32
64 : X = 8
X : 8 = 2
Розв’яжіть рівняння, у яких невідомий дільник
X · 9 = 27
42 : X = 6
X : 5 = 6
8 · X = 32
64 : X = 8
X : 8 = 2
Додаток 6
3 4 7 8 16 30
П О Д Я К А
Додаток 8
А. 35 : ( 56 : 8 )
Б. 56 : 8 ·
|