Початковий
курс математики є складовою у системі неперервної математичної освіти, яка
узгоджується з дошкільною освітою та курсом математики основної школи.
Вивчення математики в початковій школі
забезпечує опанування учнями знань, умінь та навичок, необхідних для подальшого
вивчення математики та інших предметів. Частина знань початкового курсу
математики має практичну спрямованість і застосовується у повсякденному житті.
Вивчення математики сприяє розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів -
пам'яті, логічного і творчого мислення, уяви, математичного мовлення.
Мета і завдання вивчення математики:
уточнення, поглиблення і розвиток сенсорних
умінь молодших школярів, за допомогою яких вони успішно орієнтуватимуться у
навколишньому середовищі;
умінь
розв'язувати задачі, що розкривають зміст арифметичних дій і відношень,
залежності між величинами;;формування уявлень про
натуральне число і число нуль, обчислювальних навичок з натуральними числами і
нулем
;формування уявлень про
геометричні фігури і тіла, початкового досвіду вимірювань та обчислень
геометричних величин, вироблення необхідних графічних умінь
;формування початкових
умінь доказово міркувати і пояснювати свої дії та розвиток відповідних
мовленнєвих умінь, пов'язаних з використанням математичних термінів та символів
розвиток логічного мислення.
В освітній галузі "Математика"
виділено такі змістові лінії:
; Числа і дії над ними;Властивості та відношення предметів. Лічба
Величини
та одиниці вимірювання величин.; Геометричні фігури та їх
властивості. Геометричні тіла; Рівність, нерівність.
Рівняння;Числові та буквені вирази
Зміст освіти
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
^
Властивості та відношення предметів. Лічба
|
Властивості предметів
|
Уміти виділяти з групи предметів один чи кілька предметів, яким властиві
певні ознаки (форма, розмір, розміщення), показувати і називати кожний
предмет, усі предмети, один з предметів групи, вирізняти та порівнювати
предмети за окремими ознаками (форма, колір, розмір, призначення), вживати
відповідну термінологію
|
Розміщення предметів у просторі і на площині
|
Уміти визначати напрямки руху і переміщуватися у зазначених напрямках,
вказувати місце знаходження об’єкта, розкладати і переміщувати предмети на
площині, вживати відповідну термінологію
|
Порівняння кількості пред-метів
|
Знати способи порівняння кількості предметів (об’єктів) і вміти ними
користуватися, вживаючи терміни "стільки само", "менше",
"більше"
|
Лічба предметів
|
Знати правила лічби, вміти лічити об’єкти, по-різному розташовані на площині,
в просторі, вживати кількісні та порядкові числівники
|
^
Числа і дії над ними
|
Натуральні числа. Число нуль. Усна нумерація
|
Мати уявлення про натуральний ряд та порядок чисел у ньому; знати, що число
нуль не належить до натуральних чисел; уміти називати попереднє і наступне
число для будь-якого числа в межах мільйона; лічити одиницями, десятками,
сотнями, тисячами; знати таблицю класів і розрядів та співвідношення між
розрядними одиницями кожного класу; уміти визначати кількість одиниць кожного
розряду та визначати загальну кількість одиниць певного розряду в числі
|
Письмова нумерація нату-ральних чисел
|
Мати уявлення про цифру і число, яке позначається нею, про помісцеве значення
цифр у позначенні натурального числа в межах мільйона; уміти записувати і
читати число нуль та будь-яке натуральне число в межах мільйона; порівнювати
числа і записувати результати за допомогою відповідних знаків
|
Арифметичні дії з нату-ральними числами та нулем
|
Знати таблиці додавання і множення одноцифрових чисел та відповідні табличні
випадки віднімання та ділення; уміти усно виконувати обчислення в межах ста,
обчислення, що ґрунтуються на нумерації чисел; уміти письмово виконувати
арифметичні дії (додавання, віднімання, множення, ділення) в межах мільйона,
ділити з остачею; знати назви компонентів і результатів арифметичних дій та
залежності між ними, порядок виконання арифметичних дій у числових виразах, у
тому числі, з дужками; уміти знаходити значення числових виразів,
розв’язувати текстові задачі, що розкривають зміст арифметичних дій
|
Частини. Дроби
|
Мати уявлення про утворення частини, дробу, про чисельник і знаменник дробу
та їх зміст; уміти читати і записувати дроби, порівнювати дроби з однаковими
знаменниками; уміти розв'язувати задачі на знаходження частини від числа і
числа за його частиною
|
Взаємозв'язок дій додавання і віднімання, множення і ділення
|
Мати уявлення про взаємозв’язок арифметичних дій; уміти використовувати їх
взаємозв’язок для перевірки виконаних дій
|
Закони і властивості арифметичних дій
|
Мати уявлення про закони і властивості арифметичних дій., розуміти їх суть.
Уміти використовувати закони та властивості при виконанні обчислень
|
Відношення "більше на", "менше на", "більше в",
"менше в", різницеве і кратне порівняння чисел
|
Уміти розв’язувати задачі та виконувати завдання, що містять дані відношення
|
^
Числові та буквені вирази
|
Числовий вираз і його значення
|
Мати уявлення про числовий вираз та його значення, уміти знаходити значення
числового виразу
|
Буквений вираз і його числове значення
|
Мати уявлення про буквений вираз, уміти знаходити числове значення буквеного
виразу за заданим числовим значенням змінних, що входить до нього
|
^
Рівність, нерівність. Рівняння
|
Рівність, нерівність
|
Мати уявлення про рівність і нерівність, уміти читати і записувати рівності
та нерівності, розрізняти правильні та неправильні числові рівності (нерівності),
перетворювати неправильні числові рівності (нерівності) в правильні,
порівнювати число і вираз, два вирази і результати порівняння записувати у
вигляді рівності або нерівності
|
Рівняння з однією змінною
|
Мати уявлення про рівняння з однією змінною, вміти розв'язувати рівняння з
однією змінною на одну - дві дії на основі взаємозв'язку між компонентами і
результатами дій
|
Нерівність з однією змінною
|
Мати уявлення про нерівність з однією змінною, уміти розв'язувати прості
нерівності способом добору
|
^
Геометричні фігури та їх властивості.
Геометричні тіла
|
Точка, лінія, відрізок, промінь, кут
|
Мати уявлення про геометричні фігури, уміти знаходити на малюнках
(кресленнях) точки, лінії (пряма, крива і ламана (замкнені, незамкнені),
відрізки, промені, кути; уміти позначати точки, прямі, відрізки, промені,
кути, многокутники буквами і читати їх
|
Многокутник і його елементи.
|
Мати уявлення про многокутник та його елементи (вершина, сторона, кут), уміти
розпізнавати многокутник серед інших фігур
|
Трикутник і його елементи. Види трикутників.
|
Мати уявлення про трикутник та його елементи, уміти розпізнавати трикутники
на моделях, малюнках (кресленнях), розрізняти трикутники за кутами та
сторонами, будувати прямокутний трикутник
|
Чотирикутник і його елементи, види чотирикутників
|
Мати уявлення про чотирикутник та його елементи, про види чотирикутників;
знати властивості прямокутника (квадрата); уміти розпізнавати чотирикутники
на моделях і малюнках (кресленнях), будувати прямокутник (квадрат) за вказаними
довжинами сторін (на папері в клітинку)
|
Коло і круг. Їх елементи.
|
Мати уявлення про коло і круг, центр, радіус та діаметр кола (круга), уміти
будувати коло за допомогою циркуля
|
Куб, куля, циліндр, конус
|
Мати уявлення про геометричні тіла: куб, кулю, циліндр, конус
|
^
Величини та одиниці вимірювання величин
|
Довжина. Відстань. Периметр
|
Мати уявлення про довжину відрізка, відстань між об’єктами, периметр
многокутника. Знати одиниці довжини (кілометр, метр, дециметр, сантиметр,
міліметр) і співвідношення між ними, вміти скорочено їх записувати, уміти
виконувати перетворювання іменованих чисел, арифметичні дії над ними,
порівнювати їх.
Уміти будувати і вимірювати відрізки за допомогою лінійки, порівнювати
відрізки за допомогою вимірювання, знаходити відстань між об’єктами, уміти
обчислювати периметр многокутника.
Знати формулу обчислення периметра прямокутника (квадрата) за його сторонами;
уміти розв’язувати задачі, що містять зазначені величини
|
Площа
|
Мати уявлення про площу; знати одиниці площі (квадратний метр, квадратний
сантиметр, квадратний дециметр) і співвідношення між ними, уміти скорочено їх
записувати, знаходити та обчислювати площу прямокутника (квадрат ) за
довжиною їх сторін, розв’язувати задачі, що містять поняття площі
|
Час
|
доба, тиждень, місяць, рік, століття)
і співвідношення між ними; уміти скорочено їх записувати, вимірювати часові
проміжки за допомогою годинника, використовувати співвідношення між одиницями
часу під час виконання завдань, виконувати арифметичні дії з одиницями часу;Знати
одиниці часу (година, хвилина, секунда
|
Швидкість
|
Мати уявлення про швидкість рухомого тіла при прямолінійному русі; знати
одиниці швидкості (кілометр за годину, метр за секунду тощо); уміти скорочено
їх записувати, розв’язувати задачі, пов’язані з рухом
|
Маса
|
Мати уявлення про масу тіла; знати одиниці маси (грам, кілограм, центнер,
тонна) і співвідношення між ними, уміти скорочено їх записувати,
використовувати співвідно-шення між одиницями маси під час виконання
арифметичних дій та порівняння
|
Ціна, вартість. Грошові одиниці
|
Мати уявлення про ціну, вартість предмета.
Знати назви грошових одиниць (гривня, копійка) і співвідношення між ними,
вміти скорочено їх записувати, використовувати співвідношення між гривнею і
копійкою під час виконання арифметичних дій та порівняння
|
Місткість
|
Мати уявлення про місткість; знати одиниці місткості (літр) та вміти
скорочено її записувати, уміти використовувати різні мірки для порівняння
місткості рідини
|
Залежність між величинами
|
Розуміти зміст залежностей між величинами; знати залежність між швидкістю,
часом і відстанню, знати залежність між ціною предмета, їх кількістю і
вартістю; уміти розв'язувати задачі на визначення швидкості, часу, відстані;
ціни, кількості та вартості товарів
|
|