ІІ. Державні вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів початкової школи
1. Освітня галузь "Мови і
літератури"
Українська мова
^
Українська мова – мова
навчання
І. Мовний компонент
Мета і завдання вивчення української мови
полягає в опануванні грамоти (початкових умінь читати і писати), засвоєнні
доступного кола знань з мови, у мовленнєвому розвитку молодших школярів – умінь
висловлюватися в усіх доступних для них формах, типах і стилях мовлення.
Розвиток мовлення має набути статусу провідного принципу мовної освіти в
загальноосвітній школі, зокрема в її початковій ланці.
Особливість мови навчання полягає в тому, що
вона є не тільки предметом вивчення, а найважливішим засобом навчання,
виховання і розвитку особистості у процесі опанування інших шкільних предметів.
Головні завдання початкового етапу навчання
мови:
;вироблення в учнів
мотивації навчання рідної мови
;гармонійний розвиток усіх
видів мовленнєвої діяльності — слухання, говоріння, читання і письма
;формування комунікативних
умінь
;ознайомлення з
найважливішими функціональними складовими мовної системи
загальний розвиток особистості —
інтелектуальний, моральний, вольовий, естетичний.
Відповідно до мети і завдань освітньої галузі у
структурі державного стандарту виділяються такі основні змістові лінії:
мовленнєва, мовна, соціокультурна.
^
Зміст освіти
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Мовленнєва лінія
|
Види мовленнєвої діяльності:
|
|
Аудіювання (слухання і розуміння тексту)
|
Уміти уважно слухати і розуміти текст, запам’ятовувати з одного
прослуховування його фактичний зміст, послідовність подій, основну думку
висловлювання
|
Говоріння: побудова монологічних висловлювань, створення діалогів, етикетні
норми спілкування
|
Уміти переказувати прослухані чи прочитані твори, створювати монологічні
висловлювання комунікативного спрямування, будувати діалог з урахуванням
ситуації спілкування, толерантно ставитися до думок інших, дотримуватися норм
етикету в спілкуванні, знати особливості українського національного етикету
|
Читання: формування, розвиток правильного, виразного, свідомого читання
текстів, що належать до різних типів і стилів мовлення
|
інтонувати речення, різні за метою
висловлювання (правильно відтворювати інтонацію прохання, побажання, вимоги,
наказу, заклику тощо у спонукальних реченнях);Уміти читати вголос з дотриманням
найважливіших орфоепічних норм української літературної мови
|
побудова письмових переказів і творів;Письмо:
формування графічних навичок письма, техніки письма, навичок правопису,
культури оформлення письмової роботи
|
уміти правильно оформляти письмову
роботу; удосконалювати написане; висловлювати на письмі власну думку про
певну подію, прочитаний твір тощо; складати письмові невеликі за обсягом
(7-8 речень) твори на визначену вчителем чи самостійно обрану тему; письмово
переказувати текст, передаючи послідовно основний зміст прочитаного; писати під
диктування текст, доступний за орфографічною та правописною складністю;Володіти
графічними вміннями: каліграфічно правильно списувати, писати з пам’яті та
перевіряти написане
|
^
Мовна лінія
|
тема і основна думка тексту,
заголовок, абзац. Навчальні тексти художнього, наукового і ділового стилів
(практичне ознайомлення). Основні типи текстів: розповідь, опис, міркування
(практичне ознайомлення);Текст, його будова
|
Уміти визначати тему і мету (основну думку) тексту, добирати до тексту
заголовок, розрізняти типи текстів, ділити їх за змістом на частини,
фіксувати в усних висловлюваннях і письмових текстах незнайомі слова, вислови
і з'ясовувати їх значення
|
Речення, види простих речень за метою висловлювання. Головні (підмет і
присудок) і другорядні члени речення. Однорідні члени речення. Уявлення про
складне речення (найпростіші види)
|
Уміти знаходити межі речень у тексті, розрізняти види речень за метою
висловлювання та інтонацією, правильно їх інтонувати, виділяти в простому
реченні підмет і присудок (у найпростіших випадках), розпізнавати і вживати
однорідні члени в простому реченні, будувати складні речення за зразком,
наводити власні приклади різних типів речень
|
Слово, його лексичне значення. Багатозначні слова. Найуживаніші синоніми,
антоніми, омоніми. Уявлення про фразеологізми. Навчальні словники різних
типів
|
Уміти пояснювати пряме значення вживаних у мовленні слів і переносне (у
найпростіших випадках), розпізнавати в текстах синоніми, антоніми та
найуживаніші омоніми, уміти пояснити значення найуживаніших фразеологізмів,
користуватися словниками (тлумачним, орфографічним, словником синонімів та
ін.)
|
Будова слова. Основа і закінчення, корінь, префікс, суфікс. Спільнокореневі
слова. Словотвір
|
Уміти знаходити в словах значущі частини: основу і закінчення, корінь,
префікс, суфікс (у нескладних випадках), розпізнавати і добирати
спільнокореневі слова
|
Частини мови. Іменник, прикметник, дієслово, особові займенники, числівники.
Найуживаніші прислівники, прийменники, сполучники.
час, особу, число дієслова; змінювання
прикметників за родами, числами, відмінками;Загальні відомості: про рід, число,
відмінки іменників; змінювання особових займенників за
відмінками
|
Уміти розпізнавати іменники, прикметники, дієслова, прислівники, особові
займенники і числівники, наводити приклади, правильно вживати змінні слова
вивчених частин мови в належних формах
|
Звуки і букви. Голосні і приголосні звуки. Український алфавіт. Склад.
Наголос, наголошені і ненаголошені голосні. Приголосні, тверді і м'які,
дзвінкі і глухі. Найуживаніші правила вимови голосних і приголосних звуків.
Вимова і правопис дієслівних форм на -ться,
-шся.
|
буквосполучень;Уміти
розрізняти звуки і букви, голосні і приголосні, тверді і м'які звуки. Знати
український алфавіт. Розташовувати і знаходити слова у словнику за алфавітом.
Додержуватися найважливіших правил вимови та позначення на письмі
ненаголошених [е], [и], дзвінких приголосних, звуків [дж], [дз], [дз´], [ґ] -ться, -шся у дієслівних формах
|
Правопис. Найуживаніші орфографічні правила про:
Вживання великої букви
;а) на початку речення
;б) у власних назвах (прості випадки)
;перенос частин слів з рядка в рядок
;правописні явища у коренях і префіксах і суфіксах
;роздільне написання прийменників з іменниками
;вимова і правопис слів, що не перевіряються правилами
;вживання апострофа
написання не ;з дієсловами
;вживання розділових знаків у кінці речення
використання коми при однорідних членах без сполучників та зі сполучниками а, але
|
Уміти каліграфічно і грамотно писати з текст під диктування з вивченими
орфограмами і пунктограмами
|
Орфографічний
словник (практичне ознайомлення)
|
Уміти
самостійно користуватися орфографічним словником для з’ясування правильності
написання слова, його окремих форм
|
^
Соціокультурна лінія
|
Тематичні групи слів - назв предметів і реалій матеріальної та духовної
культури українського народу
|
уміти пояснити їх значення, в окремих
випадках — походження (наприклад,;Розуміти значення слів, що стосуються
предметів побуту, народних звичаїв та усталених історично макітра — мак
терти уміти використову-вати тематичні групи слів народознавчого змісту в
мовленні;)
|
Усталені вирази, українські народні прислів’я, приказки, загадки, лічилки,
скоромовки, потішки, пісні, казки, легенди тощо як відображення народного
досвіду, українського характеру
|
уміти доречно використовувати їх у
мовленні (усному й писемному) з метою його увиразнення;Знати українські
приказки, прислів’я, фразеологічні звороти, загадки, казки, пісні
|
Читання
Курс "Читання" є невід’ємною складовою
навчання української мови. Визначення змісту початкової освіти з читання
ґрунтується на особливостях мовленнєвого розвитку молодших школярів з
урахуванням їх пізнавальних потреб та на основі таких принципів:
тематично-жанрового, художньо-естетичного та літературознавчого.
Зазначені принципи забезпечують реалізацію і
таких аспектів вивчення літератури в початковій школі як літературознавча
пропедевтика, ознайомлення з художніми творами як витворами словесного
мистецтва, що розкривають перед юними читачами багатство навколишнього світу і
людських взаємин, авторську позицію, формують морально-естетичний та соціальний
досвід дітей, особистісне ставлення до дійсності.
Метою початкового курсу читання є формування
першооснов читацької культури молодших школярів, емоційно-оцінного ставлення до
змісту прочитаного, формування особистості дитини засобами художнього слова.
Для досягнення цієї мети виконуються такі
завдання:
;– формування в учнів
повноцінної навички читання як виду мовленнєвої діяльності
;– розвиток зв'язного
мовлення
;– вироблення у школярів
умінь працювати з текстами художніх і науково-популярних творів
;– збагачення досвіду
естетичного сприймання художніх творів, розвиток образного мислення, розширення
світогляду учнів
;– розвиток творчої
діяльності
;– формування потреби в
самостійному читанні книжок, розвиток інтересу до творчості письменників,
майстрів мистецтва слова
– введення дітей у світ морально-етичних
цінносте;й через художні образи
літературних творів
– розвиток читацької самостійності учнів.
Відповідно до мети і завдань курсу "Читання”
виділено такі змістові лінії: коло читання, розвиток навички читання, літературознавча
пропедевтика, розвиток умінь аналізувати та розуміти зміст літературного твору
(практично), розвиток навичок самостійно працювати з книжкою, розвиток творчої
діяльності школярів.
Зміст освіти
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
^
Коло читання
|
Дитяча література, адресована молодшим школярам у поєднанні жанрових форм,
авторської і тематичної різноманітності: твори усної народної творчості
(ігровий фольклор, казки, прислів'я, приказки, загадки, скоромовки), художні
твори українських письменників-класиків а також сучасних поетів і прозаїків
(вірші оповідання, літературні казки, повісті п'єси, байки),
науково-пізнавальні твори, дитяча періодика, довідкова література, класичні
зарубіжні твори для дітей
|
розрізняти прозові, поетичні та
драматичні твори, правильно називати прізвища, імена українських
письменників-класиків з творами яких неодноразово зустрічалися під час
навчання, розрізняти авторські та фольклорні твори;Мати
уявлення про коло дитячого читання: жанрові ознаки, тематичне спрямування
вивчених творів, а також про їх авторів
|
Твори, тематика і зміст яких відображають різні сторони життя дитини і
навколишньої дійсності (твори про дітей, їх взаємини в сім'ї, школі, з
навколишнім світом, про природу, її різноманітність і красу, про працю і
професії, твори на історичні теми, про любов до рідної землі, про мову,
книжку і читання, про різні види мистецтва, гумористичні, пригодницькі твори
тощо), які є основою для формування світогляду учнів, формування
морально-етичних уявлень і почуттів, поповнення та розширення їх знань
|
Усвідомлювати, що читання є важливим джерелом знань, задоволення
пізнавальних, естетичних інтересів, цікавого дозвілля, уміти висловлювати
свої почуття та враження від прочитаного, знати і шанувати видатних
культурних діячів та національних героїв, традиції українського народу
|
^
Розвиток навички читання
|
прийоми розвитку темпу читання вголос
і мовчки (практично); основні правила літературної вимови
слів;Спосіб читання, усвідомленість, правильність, засоби
виразності усного мовлення (сила голосу, інтонація, логічні паузи, наголос,
темп)
|
Після попередньої підготовки вміти свідомо, правильно, плавно читати вголос
цілими словами і групами слів з дотриманням засобів виразності усного
мовлення та основних норм літературної вимови. Темп читання вголос на кінець
навчання у початковій школі – не менше 80 слів за хвилину, мовчки – не менше
100 слів за хвилину
|
^
|
Особливості жанрів художніх та науково-популярних творів для молодших
школярів:
; міфи;казка як фольклорний художній твір, у
якому є вимисел, елементи чудесного та фантастичного, герої українських
народних казок
;малі фольклорні жанри (прислів'я, загадки, скоромовки,
лічилки)
;літературна казка
;оповідання як невеликий розповідний художній твір про
якийсь випадок, епізод із життя героя, герої (персонажі), оповідання і автор
;особливості дитячих творів науково-популярного змісту
;вірш, рима, ритм, настрій у вірші
;байка, її жанрові особливості (герої, повчальний смисл)
п'єса, її відмінність від інших жанрів (на прикладі п'єси - казки)
|
Уміти свідомо користуватися найпростішими літературознавчими термінами (без
визначення понять), наприклад казка, оповідання, загадка, заголовок твору
тощо, практично розрізняти твори за окремими жанровими ознаками, розрізняти
народну і літературну казку, називати основних персонажів літературного
твору, складати усну розповідь про героя твору, від імені героя.
Користуватися найпростішими прийомами заучування віршів (на основі ключових
слів, інтонації), вивчати та декламувати напам’ять у кожному класі окреслені
навчальними програмами вірші, прозові уривки, прислів'я, приказки, загадки,
уміти добирати їх до певної теми
|
Тема і основна думка художнього твору
|
Уміти за допомогою вчителя визначати тему і основну думку твору
|
Сюжет і композиція твору
|
Уміти орієнтуватися в структурі художніх текстів, складати простий план
невеликого за обсягом і нескладного за змістом та будовою тексту.
Детально, стисло, вибірково, творчо переказувати зміст прочитаного за
допомогою ілюстрації чи плану; дотримуватися під час переказу логічної
послідовності та точності, розрізняти слова автора і слова персонажів
|
Вчинки персонажів, їх мотиви. Ставлення автора до своїх героїв. Власне
ставлення до вчинків персонажів
|
Уміти зіставляти вчинки персонажів, визначати за допомогою вчителя мотиви їх
поведінки, визначати авторське ставлення до подій і персонажів, висловлювати
своє ставлення до вчинків героїв, давати найпростішу морально-етичну оцінку
ситуацій
|
Мова художнього твору (краса, точність, образність слововживання)
|
Уміти помічати і сприймати засоби художньої виразності (епітети, порівняння,
метафори), добирати і використовувати їх відповідно до мети власного
висловлювання
|
Емоційність художнього твору
|
Уміти виявляти емоційне забарвлення художнього твору, передавати динаміку
почуттів під час виразного читання, інсценізації
|
Прийоми самостійного осмислення (розуміння) змісту незнайомого тексту
|
Уміти виділяти в тексті складні для розуміння слова, з'ясовувати їх значення,
ставити запитання за змістом тексту, користуватися додатковою інформацією
(ілю-страцією, схемою, таблицею, питаннями, завданнями), знахо-дити в тексті
ключові слова, важливі для розуміння змісту, розрізнювати пряме і переносне
значення слів у тексті, встановлювати причинно-наслід-кові та смислові
зв'язки
|
^
Розвиток навичок самостійно працювати з дитячою
книжкою
|
Різні види і типи дитячих видань ( книжка-твір, книжка-збірка,
довідково-енциклопедична література, словник, дитяча періодика тощо)
|
Уміти розрізняти дитячі видання (книжка, газета, журнал, словник),
користуватися довідковою літературою: дитячими енцикло-педіями, словниками
|
Елементи дитячої книжки та їх призначення (обкладинка, корінець, сторінка,
назва (заголовок) твору, прізвище автора, ілюстрації, зміст, передмова)
|
Уміти називати основні елементи дитячої книжки, розуміти їх призначення та
використовувати для набуття досвіду в читанні
|
Особливості структурних елементів навчальної книжки
|
Уміти орієнтуватися у підруч-нику: за змістом, самостійно користуватися
методичним і довідковим матеріалом підручника, орієнтуватися у поняттях
"розділ” і "абзац", "підзаголовок",
"ілюстрація", "виноска"
|
Бібліотечно-бібліографічні уміння, навички
|
знати і дотримуватися правил
поводжен-ня в бібліотеці та набувати гігієнічних навичок читання;Уміти
самостійно вибирати книжки у бібліотеці за допомогою книжкового плаката,
книжкової виставки, ілюстрованої картотеки, вільного доступу до книжкових
фондів, добирати книжки на задану тему
|
^
Розвиток літературної творчої діяльності
школярів
|
Розвиток творчої діяльності на основі прочитаного
|
Уміти вносити доповнення і зміни до тексту, створювати свої варіанти розвитку
сюжету твору, різні види творчого переказу, відтворювати в уяві картини
життя, художні образи, зображені письменником
|
Стимулювання самовираження особистості дитини у літературній творчості
|
Уміти складати твори-мініатюри, художні описи за спостере-женнями в природі,
на основі побаченого, загадки, лічилки, казки, вірші, художні оповідання
тощо, колективно та індивідуально інсценізувати художні твори, життєві
ситуації
|
Іноземні мови
|