Тема .Дитяча телеманія.
Мета. Визначити разом збатьками переваги й недоліки наявності телевізра
в житті дитини, визначити найменуваннята кількість передач для
перегляду дітьми
Обладнання:правила тренінгу, аркуші паперу А-4, малюнк і з зображенням пісочного годинника, олівзці, ручки,стікери, малюнки казкових героїв.
Хід тренінгу
Заходячи до класу учасники беруть малюнок одного казкового героя, відповідно яких об′єднуються у дві групи.
Добрий день. Сьгодні ми зібралися на чергові батьківські збори. Перш ніж їх розпочати нам потрібно зареєструватися і детальніше познайомитися один з одним.
1.Вправа знайомство.
Учасники тренінгу тримують пазли де вони пишуть
1.Своє ім′я.
2. Професія
3. Хобі
4. Улюблена страва
5. Яким видом спорту любите займатися.
6.Ім′я дитини
Складаємо пазли ,а на звротнму боці надпис « Батьки учнів 2-Б класу».
- Ми такі різні, маємо різні імена ,професії, хобі,улюблену страву,різними видами спрту займаємося, але всіх нас об′єднує те , що ми батьки учнів 2-Б класу.
Для того щоб нам було комфортно сьогодні спілкуватися давайте приймемо правила.
2. Прийняття правил тренінгу.
- Говорити від власного імені.( відмова від безосбових дієслівних форм, які допмагають у повсякденному спілкуванні, ухилитися від прямого висловлювання в небажаних випадках.Тобто говорити не « деякі говорять, що…», « зазвичай кажуть…»,а « Я думаю», « я вважаю…».
- Добрвільна активність ( брати участь у всіх подіях, вправах, ситуаціях)
- Лаконічність – говрити тільки на тему запитання « Стислість – сестра таланту»
- Толерантність – прагнути слухати , того хто говорить.
- Правило піднятої руки
- Цінувати час.
- Не критикувати
- Говоримо по черзі.
- Гендерно рівні
- « Мобільні на «вібро»
- Радіємо успіху.
ІІІ. Очікувані результати.
Зверніть, будь ласка,увагу на цей пісочний годинник,його пісчинки це той час який ми проведемо разом. Дуже хотілося б,щоб дізналися сьогодні багато нового, отримали позитивні враження від спілкування. На ваших столах лежать стікера, уявіть, що це пісчинки вашого часу,що ви прведете всі разом.Що ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі, сформулюйте це однією фразою , запишіть на стікерах і прікріпіть на пісочний годинник зверху.
ІY. Пвідомлення теми тренінгу. «Телевізор у житті родин»
-Перед вами лежать аркуші паперу на яких намальовано коло. Уявіть, що коло це зріз життя вашої дитини протягом дня. Спочатку коло поділіть пунктирними лініями на чотири умовні лінії. У кожній чверті умовно – 6 годин. Покажіть схематично , відзначаючи на колі, скільки часу ваші діти витрачають: на сон,на школу, на друзів, на виконання домашнього завдання, на виконання домашнього доручення, на телевізор, комп′ютер, гуртки та секції,читання книг та інше.( час прведений біля телевізора виділити кольоровим олівцем)
Дехто з вас вказав,що діти не багато часу,а дехто більше проводять біля телевізора.
Сьогодні ми погворим про те, як же телебачення впливає на свідомість дитини ,телевізор у житті дитини це добре чи погано? Скільки часу і які передачі повині дивитися діти? Чи потрібно вимикати телевізр , якщо вважаємо , що передача буде не цікава. Ці й інші запитання сьогодні потребують відповіді.
Не приділяти нині уваги впливу телебачення на дітей не можливо Вплив телебачення це не просто електронна іграшка або розвага, це вплив на життя дітей,на сімейні взаємини і традиції, біля екранів телевізора діти проводять більше часу, ніж за будь яким іншим заняттям, тому ми повині замислитися про вплив телебачення на розвиток дитини.
Y. Вправа “Улюблені герої мультфільмів»
-
YІІ.Розповідь вчителя.
Наші діти це діти 7-8 років тому
НАЙУЛЮБЛЕНІШИМИ ПЕРЕДАЧАмИ ДЛЯ них Є МУЛЬТФІЛЬМИ.
- Але які вони у нашому уявленні? Згдайте ті мультфільми, які ви любили дивитися в дитинстві. Я пропоную вам намалювати своїх улюблених героїв мультфільмів. ( батьки малюють,рзпвідають про них)
- А тепер подивіться, які улюблені герої мультфільмів у ваших дітей.( виставка дитячих робіт).
У свідомості дорослого мультфільм- це те, що призначено для дітей. Але не всі мультфільми корисні. На жаль багато трансльовані сьогодні мультфільми побудовані етично , психологічно чи педагогічно безграмтно і можуть нести небезпечні для дитини наслідки.
Дитина всю інфрмацію сприймає у вигляді образів .Із цих образів як із кубика вона будує свою модель світу .Не секрет ,що часто не керована ,агресивна поведінка дітей, пов′язана з коопіюванням ними поведінки героїв популярних мультфільмів. Справа в тім, що кількість мультфільмів для дітей,що містять в собі сцени насильства й жорстокості, зростає,а дитина,з властивою її сприятливістю, переносить побачене у звичайне життя. Такі сцени насильства найчастіше можна побачити у зарубіжних мультиках,Наприклад «Покемон»,»Том і Джері»,»Симпсони», Тому підбираючи мультфільм для дітей, будьте вибагливими. Якщо ви купуєте незнайомий мультик- не полінуйтеся подивитися його спчатку самі, а вже потім пропонуйте для перегляду дитині.
Ознаки «шкідливго мультфільму».
- Колір. Головні герої розфарбовані яскравим ядовитим кольором. Цей прийом експлуатує здатність дитячої психіки реагувати на все яскраве. Тому від початку й до кінця мультфільму персонаж веде маленькго глядача ,куди захоче , не даючи можливості відволіктися та порозмірковувати.
- Головні герої агресивні вони прагнуть завдати шкоди оточуючим.
- Обличчя. Головна героїня всіх американських фільмів на одне обличчя. Мало того що це нудно, але, якщо уявити ,це на обличчі живої дівчинки, то вона буде страшною. Із-за великої частоти показу цього обличчя на екрані, воно перетворюється на естетичний стереотип. Таким чином дівчата будуть прагнути виглядати як те чого не буває,а хлопчики , підростаючи, будуть безрезультатно шукати те чого не існує.
- В жіночі образи втілюється така якість як садизм. Дитина знає, що добрих і хороших потрібно наслідувати. Але в мультфільмах героїні мають не тільки хороші якості, а й жорстокість непошану до батьків.Наприклад чи можна уявити Настеньку з « Аленького цветочка» з виразм злості чи люті на обличчі?. Чи може вона взагалі бути агресивною? А от Фіона («Шрек»),Жасмін («Аладін») проявляють жорстокість не вимушено та ще й заразливо.
- Демонстрація небезпечних для життя дитини форм поведінки повторювати які у реальній дійсності не доцільно ,назрзуміло, навіть небезпечно.
Перегляд таких прикладів для наслідування може обернутися для дитини зниженням порога чутливості до небезпеки, а значить потенційними травмами.
Доведено: сучасні західні мальовані фільми руйнують психіку дітей. Здавалося б , що може бути краще, ніж історії про Гуффі, Дональда,Мікі Мауса.На перший погляд ці герої добрдушні і завжди веселі. У діснеєвських мультфільмах немає крові, ні сцен насильства, дбро завжди перемагає зло..Та це тільки один бік медалі.А ось інший. Варто врахувати ,дитина все побачене сприймає буквально. Отже , вірить тому, що відбувається. Вона бачить, що Гуффі падає на асфальт з величезної висоти підлітає в гору, Дональда вдаряюь відбійним молотком по голові , а у нього від цоьго лише пташки навколо голови. Можливо, це перебільшення, але відомі випадки, коли діти реально пробували повтрити те, що витворяли їхні улюблені екранні герої.
В яксті протележного прикладу наведу багатосерійний радянський мультфільм «Ну постривай!». У ньому часто відбуваються травматичні ситуації. Вовк падає з енного поверху , з каруселі, птрапляє в аварії…Але яка мораль? Накурився цигарок- втрачає свідомість, стає синьо-червоно-зелений. Тобто дітей вчать: зробив щось заборонене – наслідки будуть сумними.
Найкраще для дітей підійдуть наші , вітчизняні мультики. Вони як правило повчальні і добрі, герої в них красиво намальовані на них приємно дивитися. Такі мультфільми як, «Про Левення і черепаху» «По дорозі з хмарами» прищеплюють дітям любов до навклишнього світу.
Крім того страждає фізичне здров′я . Проблеми із зором не змушують себе чекати. Дитяча короткозорість справжня світова епідемія.
Постійний рух на екрані змушує її уважно вдивлятися в деталі і ще більше напружуватися. Якщо щодня дитина проводить багато часу перед телевізорм ,або комп′ютером,та ще в погано освітленому приміщені, навантаження на очі стає надмірним. Результат – зорова перевтома. Якщо не вжити заходів зір різко погіршиться. Лікарі – офтальмологи рекомендують для дітей до 4 років – не більше 20 хвилин на день, для дітей 5-6 років – 30 хвилин, 7-8 рків-40хвилин. Необхідно чимось захопити своє чадо: записати в секцію, віддати в музичну школу, ходити разом в басейн.
Сьогодні телебачення активно витісняє читання, а це безпосередньо впливає на інтелектуальний розвиток- діти втрачаюь здатність мислити. Багато психологів одностайні в тому,що щоденне багатогодинне сидіння біля телевізора чи комп′ютера призводить до дезадаптації. Реальне життя відходить на другий план. Дитина менше спілкується з однолітками, відвикає думати. Це і є перехід у віртуальний світ. Якщо час проведений поза телевізора чи комп′ютера, він вважає змарнованим, значить віртуальна залежність не за горами.
Сучасний світ неможливо уявити без комп′ютерів , телевізорів та інших технічних новинок. Мова не про те, щоб зовсім відгородити від них дитину, потрібно лише обмежити час, який він проводить поруч з ним. Комп′ютер і телевізор можуть серйозно допомогти дитині в розвитку. Малюкові можна пропонувати мультфільми, освітні передачі , але дивіться їх разом з дитиню, обговорюйте зміст побаченго після перегляду. Якщо у маленького глядача виникають якісь питання , необмінно поясніть йому й в свою чергу запитайте « А як би ти поступив на місці головного героя?»
Відбираючи мультфільм для перегляду , переконайтеся, що якість зображення. Часто дорослі вмикають дитині мультфільм для того , щоб відволікти її чимось, а самим зайнятися своїми справами. Краще щоб це не стало звичкою , для цього можна ввести сімейну традицію зі спільного перегляду захоплюючих мультфільмів,щоб малюк відчував себе єдиним цілим з батьками.
Нерозумно заперечувати навчальний потенціал телевізійних і комп′ютерних технолгій. Але міняти реальний світ на віртуальний ще гірше .Потрібно знайти золоту середину і тоді все піде тільки на користь.
А тепер трохи статистики.
Дві третини наших дітей у віці від 6 до 12 років дивляться телевізор щодня.
Час щоденного перегляду телепередач дитиною складає в середньому більше двох годин.
50% дітей дивляться телепередачі поспіль, без усякого вибору та виключень
25% дітей у віці від 6 до 10 років дивляться ті самі передачі від 5 до 40 разів поспіль.
38% дітей у віці від 6 до 12 років при визначені рейтингу використання вільного часу на перше місце поставили телевізор , виключивши при цьому заняття спортом , прогулянки на свіжому повітрі та спілкування з родиною.
Але , можливо, що ця статистика не стосується наших дітей? Дарма. Ось результати опитування в класі, проведеного за приблизно такими запитаннями:
- Скільки разів на тиждень ти дивишся телевізор? ( всі учні відповіли щодня)
- Тидивишся телевізор один чи зі своєю родиною?
11учнів- дивлятьсятелевізор одні
14 учнів – із сім′єю
- Ти любиш дивитися усе поспіль чи віддаєш перевагу якійсь окремій передачі?
18 учнів дивляться мультфільми
- учнів –художні фільми
1 учень -Новини
3 учні все підряд
- Якби ти опинився на незаселеномуо строві, які би предмети ти замовив доброму чарівникові, щоб твоє життя було цікавим і не нудним?
- Більшість учнів (19) замовили б комп′ютер, телевізор, мобільний телефн, 6учнів замвилиб інші речі : іграшки, книги, спортивний інвентар
Отже , ви бачите яке значення для ваших дітей має телевізор.
YІІІ. Дискусія . Робота в групах.
-А зараз я пропоную вам провести дискусію з питання « Як впливає на розвиток дитини сучасне телебачення, а саме:
« Негативний вплив телепередач, на розвиток вашої дитини»
« Позитивний вплив телепередач, на розвиток вашої дитини».
Кому яке запитання готувати визначе жребій.
При цьому можна користуватися не лише матеріалами лекції , а й власним досвідом.
Обговорення в групах. Виступи батьків.
ІX Висновок.
Отже , із сказаного можна зробити висновок, що
- Телебачення привчає до малорухливості, воно відволікає дитину від інших занять, читання, гри, спілкування,- зайве захоплення переглядом телепередач може провокувати пасив не засвоєння та обмежувати роботу мислення, що негативно позначається на інтелектуальних здібностях дітей.
- Викликає зайві довгострокові стреси, після яких, як правило, дитина відразу лягає спати, а звідси погане засинання, жахливі сновидіння небажання прокидатися вранці
Але поряд з тим слід пам′ятати:
- Раціонально використовуючи телевізор , можна розширювати кругзір дітей, і допомагати їм позбутися стереотипних уявлень
- Можна навчити дітей різних форм соціальної поведінки
- У ретельно продуманих дитячих програмах переплетено безліч різних тем , таких як співпраця, дружба, співчуття, прихильність, завзятість у досягнені мети, контроль агресії,тощо
Слово вчителя
Батьківські збори добігають кінця, повернімося до наших очікувань. Якщо вони здійснилися, підійдіть до нашого символічного пісочного годинника і приклейте свої пісчинки до низу. Минув час і я вважаю,що не даремно. Щоб ви це питання не забували, я вам роздам рекомендації,до яких ви час від часу будете звертатися, впроваджуючи в практиці вихвання своїх дітей.
Рекомендації батькам
- Спільне визначення та обговорення телепередач для перегляду дорослими і дітьми на наступний тиждень
- Обговорення улюблених телепередач дорослих і дітей після перегляду, зважування «за» і «проти» дітей з приводу «дорослих» передач і думки дорослих з привду «дитячих».
- Телевізор не повинен бути вагомою складовою життя батьків, це стане позитивним прикладом для дитини.
- Обмежити час перегляду певної передачі.
|