П`ятниця, 11.07.2025, 03:48
Мій сайт

 Каталог файлів

Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої файли [97]
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 14
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Мої файли

РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЧЕРЕЗ ДИДАКТИЧНІ ІГРИ
16.05.2017, 18:37

Зміст

 

  1. Дидактична гра – один із засобів виховання і навчання

дітей молодшого шкільного віку………………………………………

  1. Стимулювання дитячої активності через ігрову діяльність………..
  2. Поєднання навчання з ігровою діяльністю для створення

інтересу до дидактичної задачі………………………………………..

  1. Висновки……………………………………………………………….
  2. Додатки…………………………………………………………………
  3. Список використаної літератури……………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Гра – це іскра,

яка запалює вогник

допитливості, цікавості»

В.О.Сухомлинський

 

Гра — самостійна діяльність, у якій діти вперше починають спілкуватися з однолітками: їх з’єднують спільна мета, спільні зусилля для її досягнення, спільні інтереси та переживання. А.С.Макаренко зазначав: «У дитячому віці гра – це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу». У грі дитина розвивається фізично, привчається долати труднощі. У неї розвивається кмітливість, винахідливість, ініціатива. Здобувати знання можна не тільки сидячи над книгою, а через гру, яка повинна допомогти дітям пізнати життя і самих себе. У своїй роботі я активно використовую гру як прийом, який дозволяє мені вирішувати педагогічні і навчальні завдання для підвищення інтересу дітей до ходу уроку та їхньої активності, для переключення уваги або відпочинку.

Гра для мене — це не тільки засіб вирішення навчального завдання, яскрава «обгортка» навчального матеріалу,а провідний вид діяльності, що стимулює розвиток дитини. Тому я ретельно відбираю ігри, які не виведуть дітей з-під мого контролю і не захоплять їх настільки, щоб вони психологічно переключилися з уроку на ігрову діяльність.

Учень включається в гру цілком: усім інтелектуальним, особистісним, емоційним потенціалом, життєвим досвідом і творчими ресурсами. Гра обумовлює певні правила поведінки учасників, межі дозволеного, тимчасові обмеження конкретного ігрового простору. Гра є «експериментальним майданчиком» особистості, дозволяє почувати себе вільним від будь-яких обмежень (стереотипів, шаблонів мислення і звичних варіантів розв’язання проблеми).

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:

- ігри мають відповідати навчальній програмі;

- ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними;

- відповідність гри віковим особливостям учнів;

- правила гри прості і чітко сформульовані;

- дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати;

- справедливий підсумок уроку;

- різноманітність ігор;

- залучення до ігор учнів усього класу;

- не допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку у грі, глузування);

- гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організо- ваною і цілеспрямованою.

Під час уроків використовую такі дидактичні ігри, організація яких не потребує багато часу для приготування відповідного обладнання, а від учнів запам’ятовування громіздких правил. Щоб гра викликала інтерес, застосовую різноманітні елементи унаочнення, а умови гри — ускладнюю.

Увага дитини в грі спрямована на розгортання ігрової дії, а захопленість ігровою ситуацією є передумовою розв´язання дидактичного завдання. Завдяки ігровим діям і правилам дидактичні ігри, що використовуються на уроках, роблять навчання цікавішим, сприяють розвитку довільної уваги, формуванню передумов для глибокого оволодіння змістом передбаченого програмою матеріалу.

Результатом дидактичної гри є її фінал. Відгадування загадок, виконання доручень, ігрових завдань, вияв кмітливості є результатом гри і сприймається дитиною як досягнення. Виявляється він і в задоволенні учасників гри від участі в ній. Для вчителя результатом гри є рівень засвоєння школярами знань, їхній успіх у розумовій діяльності, налагодження гармонійних взаємин.

Я вважаю, що організація уроку з використанням дидактичних ігор дає можливість оперативно внести в навчальний процес необхідні корективи.

Дидактичні ігри використовую під час засвоєння, поглиблення, систематизації знань учнів та розвитку їхніх здібностей, інтересів. Часто дидактичні ігри та ігрові ситуації є найкращим початком уроку.

Ігровий початок уроку: казкові герої — Червона Шапочка, Буратіно, Гномик, Мудрий Дуб, Бабуся Множина, Тітонька Однина, Веселий Чомусик, Тітонька Сова ,допоможуть значно полегшити процес сприймання матеріалу, запам’ятовування мовних явищ, граматичних категорій, вивчення правил, розвзання задач, тощо.

Повідомлення теми і матеріалу уроку у віршованій формі викличе неабиякий інтерес та допоможе учням без усяких зусиль засвоїти правила, що вивчаються на уроці.

На етапі актуалізації знань учням варто пропонувати дидактичні ігри репродуктивного характеру: «Засели будиночки», «Телефон», «Відшукай іменник», «Хто? Що?», «Рід», «Іменники на однакову букву», «Шифруваль- ник». Увага гравців фіксується на пошуках раціональних шляхів виконання завдань, допомоги одне одному, у результаті учні вчаться правильно оціню- вати свої ігрові дії, зіставляти з ігровими діями інших учнів.

На етапі засвоєння нового матеріалу можна використовувати складніші ігри частково-пошукового характеру: «Чарівний стілець», «Лото», «Хто перший?», «Продовж ланцюжок», «Подай сигнал», «Утвори слово», «Пропоную — обираю», «Відмінковий ланцюжок». Учасникам гри надається можливість відчути, яким чином від якісного виконання завдання кожним учасником залежить виконання ігрового завдання партнером і, в кінцевому підсумку, результат гри. На цьому етапі формую у школярів уявлення про значимість якісного виконання свого ігрового завдання.

Під час закріплення і повторення навчального матеріалу пропоную дидактичні ігри пошукового характеру: «Хто більше?», «Ланцюжок», «Однина і множина» «Знайди пару», «Хто де живе?». Учні вчаться моделювати, аналізувати та оцінювати дії партнерів у грі. Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.

На етапі контролю знань застосовую дидактичні ігри творчого характеру: «Кола на воді», «Весняні іменники», «Ідемо в ліс», «Ланцюжок загадок», «Римування», «Квіти рідного краю», «Професія». Учням дається можливість творчо виконувати ігрове завдання. Творча діяльність передбачає зацікавленість учасників у кінцевому результаті гри команди, прагнення виконувати ігрове завдання швидко і правильно.

Крім того, зазначають психологи, що ігрові форми знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, захоплення, радість. Учені довели, коли дитина здійснює розумову діяльність із захопленням, вона не відчуває втоми, навіть якщо витрачає багато часу на виконання завдань. І навпаки, дитина швидко втомлюється, якщо виконує легкі й одноманітні завдання».

Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають мені можливість не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку під час вивчення будь-якої теми, а й залучити пасивних учнів до творчої розумової діяльності.

 

Пропоную декілька видів гри «Лото», які я використовую під час проведення уроків.

1. Математичне лото Тема: «Дія множення. Закони множення»

Мета: узагальнити уявлення учнів про дію множення, її закони.

Використання: уроки математики в 4 класі, при вивченні теми «Дія множення. Закони множення».

Етап уроку: закріплення і повторення навчального матеріалу, контролю знань. (додаток 1.)

 

2.Математичне лото «Знайди будиночок»
Тема: «Розкладання чисел на розрядні доданки»

Мета: закріплювати вміння утворювати чотирицифрові числа, у розкладанні чисел на розрядні доданки, розвивати обчислювальні навички.

Використання: уроки математики в 4 класі при вивченні теми «Розкладання чисел на розрядні доданки».

Етап уроку: засвоєння нового матеріалу, закріплення і повторення навчального матеріалу (додаток 2.)

 

3. Мовленнєве лото “Знайди пару”

Мета: розвивати вміння знаходити відповідні предмети до слів; ускладнення слова «переплутані» букви.

Використання: на уроках читання.

Етап уроку: повідомлення теми і матеріалу уроку (записати тему з іншої сторони картинок), актуалізації знань. (додаток 3)

 

4. Лото «Попереджувальні знаки»

Мета: вчити учнів розпізнавати попереджувальні дорожні знаки, закріплювати знання про застосування певних дорожніх знаків.

Використання: уроки основи здоровя 4 клас.

Етап уроку: засвоєння нового матеріалу, закріплення і повторення навчального матеріалу. (додаток 4.)

 

5. Лото «Це можна побачити тільки тут»

Мета: закріпити знання дітей про материки, їх особливості, характерні ознаки, про рослинний і тваринний світ; ускладнення: розказати про запропоновану карточку і пояснити чому це можна побачити на певному материкові.

Використання: уроки природознавства 4 клас при вивченні теми: «Материки Землі».

Етап уроку: закріплення і повторення навчального матеріалу, контроль знань.(додаток 5.)

 

Запропонований матеріал допоможе організувати навчально-виховний процес так, щоб гра залишалася присутньою як найбільш освоєна учнями початкових класів форма діяльності. Її використання створить атмосферу доброзичливості, емоційного піднесення, вільного вибору. Вона викликатиме лише позитивні емоції та інтерес у молодших школярів під час вивчення певних тем.

 

       Література

  1. Вишковський І. Гра як метод активізації пізнавальної діяльності // Психолог. – 2004. - №21-22. – С.100-114.
  2. Денис С. А. Дидактичні ігри // Початкова школа. – 2004. – № 8. – С. 48-52.
  3. Кудикіна Н. В. Внесок вітчизняних психологів у формування педагогічної теорії ігрової діяльності дітей // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – № 1. – С. 7-9.
  4. Макаренко А. С. Гра // Твори: в 7 т. – К., 1954 – Т.4. – С. 367-368.
  5. Мельниченко І. Дидактичні ігри з математики за комплексною програмою «Росток» / І. Мельниченко // Початкова школа. – 2011. –

4. – С.16 – 18.

  1. Рудакова Т. І. Дидактична гра – дієвий засіб активізації пізнавальної активності учнів // Початкове навчання та виховання. – 2005. – № 16-18. – С. 7-13.
  2. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям // Сухомлинський В.О. Вибрані твори: в 5-ти т. – Т.3. – К.: Рад. школа, 1977. – С. 9–98.

 

Категорія: Мої файли | Додав: женя
Переглядів: 709 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]