Педагогіка добра, педагогіка діалогу Василя Сухомлинсъкого
У дитинстві закладається людський корінь. Жодної людської рисочки природа не відшліфовує - вона закладає, а відшліфовувати нам — батькам, педагогам, суспільству.
В. О. Сухомлинський
Розбудова України як вільної демократичної держави, становлення і розвиток громадянського
суспільства неможливі без якісної цілеспрямованої підготовки школярів до життя і діяльності у такому суспільстві.
Виховання дітей у сучасному соціумі відбувається за умови економічного і політичного реформування держави, що спричинило соціальне розшарування
суспільства, погіршення життєвого рівня більшості населення. Знижується роль сім'ї як джерела спокою, поваги, любові. Відбуваються зміни моральних норм поведінки людей і, в першу чергу, підростаючого покоління. У дітей з'явилася жорстокість, яка межує з насильством, хибна впевненість у собі, яка межує з егоїзмом, із небажанням розуміти іншого, вузька спрямованість інтересів, бездушність.
Як за цих умов дитині стати особистістю? Не втратити себе, жити в гармонії із совістю та бути доброю, щасливою людиною? Відповіді на ці запитання більшою мірою покладаються на педагога.
Кожен новий день збільшує часову відстань від того періоду, коли жив і творив Василь Сухомлинський. Та, як це завжди буває, ідеї та справи видатних людей із плином часу не тільки не старіють, а стають ближчими, зрозумілішими і необхідними новим поколінням. Тому гуманістична педагогіка В.О.Сухомлинського затребувана і нині.
Він переконливо стверджує, що виховання гуманізму, людяності здійснюється через творення людям добра. Цій проблемі присвячено більшість його праць. Кожна дитина, вважає педагог, повинна бути щасливою, і в цьому їй має допомогти школа. На думку В.О.Сухомлинського, дитина не може бути щасливою у школі, якщо їй там некомфортно. "У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здатні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборювання труднощів, бажання вчитися", - писав Василь Сухомлинський .
Наведемо кілька думок В.Сухомлинського про школу:
"Справжня школа - це не тільки місце, де діти набувають знання і вміння "... це багатогранне духовне життя дитячого колективу, в якому вихователь і вихованець об'єднані багатьма інтересами і захопленнями"; дитина в початковій школі "повинна не тільки готуватися до подальшого навчання, накопичувати багаж знань і умінь, щоб успішно навчатися далі. Вона має жити багатим духовним життям. Роки навчання в початкових класах — цілий період морального, інтелектуального, емоційного, фізичного, естетичного розвитку, який буде реальною справою, а не пустою розмовою лише за умови, що дитина живе багатим життям сьогодні, а не тільки готується до оволодіння знаннями завтра"; "дитинство — найважливіший період людського життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя".
Всупереч існуючій на той час практиці, Василь Олександрович звертається до педагогіки серця, розмірковує про добро і зло, про щастя і нещастя,
біль і радість, совість і безсердечність, провину і покарання, радість покаяння і прощення, духовну автономію особистості, про моральну відповідальність тих, хто взяв на себе труд навчити інших науки діяльнісного серця.
Василь Сухомлинський говорив про те, що переживають, відчувають діти і як допомогти їм: про проблеми самотності, непотрібності, про нерозуміння, про те, як у серці оселяється зло, жорстокість і як вилікувати дітей від цього.
Для учнів надзвичайно важливо, як у школі допоможуть їм розвинути найцінніші ресурси: розум і серце. Щоб дитина могла мати власну думку, вміла висловити її, адже в майбутньому їй доведеться здійснювати вибір, приймати рішення, які впливатимуть на власне життя, на сім'ю та суспільство в цілому. Отож дуже важливо, в якій школі і як вчиться дитина. Доброзичливість, дружні стосунки між дітьми, повага створюють передумови для якісного виховання і навчання.
Василь Олександрович великого значення надавав становленню особистості маленької людини вже на початкових етапах шкільного навчання. Оскільки упродовж молодшого шкільного віку відбуваються глибокі психологічні зміни, що торкаються інтелекту особистості й соціальних стосунків, і цей період є часом народження соціального "я", то виникає необхідність існування таких предметів, які б допомогли стати досконалою особистістю.
Саме на уроках "Я і Україна. Громадянська освіта" ми даємо системні цілісні знання про людину. Цей предмет має сприяти формуванню у дітей потреби пізнавати світ та людину в ньому як суспільну істоту, вчити дискутувати, висловлювати власні судження, доводити свою думку, виховувати почуття патріотизму.
На думку видатного педагога, головне у роботі вчителя - це всебічний розвиток учня з урахуванням його індивідуальних особливостей і потреб.
Перед сучасною школою стоїть завдання сприяти становленню дитини як неповторної індивідуальності, розвитку її творчого потенціалу, прагненню до самостійної пізнавальної діяльності.
У спадщині Василя Олександровича присутні такі ознаки особистнісно орієнтованого навчання: зосередження уваги на потребах учня; переважання навчального діалогу; співпраця, співтворчість між учнями і вчителем; турбота про фізичне та емоційне благополуччя учнів; пристосування методики до навчальних можливостей дитини; стимулювання розвитку і саморозвитку.
|