Нові реалії життя в Україні обумовили глобальні зміни у філософії освіти, визначенні її мети ,завдань ,методів діяльності. Особливого значення набуває креативність особистості,її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми в житті. Такі якості можуть бути сформовані в системі освіти,яка сама є креативною, прагне до творчого вирішення проблем через використання сучасних інноваційних технологій.
Наша творча лабораторія працює над цією проблемою. Робота нашої групи складається з 5 етапів;
- Підготовчий-вивчення проблеми.
- Організаційно-моделюючий - наукове обґрунтування моделі креативної освіти, вивчення методів досягнення мети.
- Креативний – впровадження новітніх технологій та накопичення досвіду.
- Коригуючий -аналіз та корекція накопиченого педагогічного досвіду.
- Підсумковий – узагальнення досвіду.
Ми зараз працюємо на п’ятому етапі.
Очікувані результати :
На рівні особистості фахівця Усвідомлення пріоритетів креативної освіти, комплексне впровадження інноваційних педагогічних технологій розвитку творчих здібностей учнів, зростання прагнення до самовдосконалення, самоосвіти та самореалізації, включення в систему науково-дослідної роботи, накопичення передового педагогічного досвіду, який може бути запровадженим у масову практику.
На рівні особистості учня Активізація творчого потенціалу, залучення до творчої діяльності, зростання рівня творчої компетентності учнів.
- Критерії креативності :
- асоціативність мислення,
- соціальна адаптованість,
- виділення новизни,
- конкурентоспроможність,
- здатність бачити у звичайному незвичайне,
- здатність дивуватись.
Показники творчої обдарованості :
- Стійка, підвищена потреба в самоактуалізації, вияві себе, самоствердженні.
- Наявність особистої думки.
- Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав'язаному стилю діяльності.
- Високе самоставлення, самооцінка, потреба мати свій „Я - образ”.
- Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
- Оригінальність.
- Імпульсивність, поривчастість.
- Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
- Повна відсутність поваги до проторених шляхів.
- Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.
- Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
- Завзяття й наполегливість думки. Термін невідступно думати про певний предмет.
- Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанні.
Що робити на уроках для розвитку креативності :
- Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.
- Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.
- Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
- Розвивати критичне сприйняття дійсності.
- Вчити доводити починання до логічного завершення.
- Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).
- Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.
- Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
- Впливати особистим прикладом.
- Пам'ятати, що "своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу" (В.О. Сухомлинський).
Рекомендації вчителям щодо роботи з обдарованими дітьми :
1. Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності.
- 2. Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості.
- 3. Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.
- 4. Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
- 5. Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання "вчитель-методист", "старший вчитель".
- 6. Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.
- 7. Організація і проведення олімпіад із базових дисциплін.
Рекомендації батькам щодо роботи з обдарованими дітьми :
1. Не стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки.
2. Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.
3. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для виходу дитячої енергії, рухливості, емоційності.
4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, кохання, повага до себе і до оточуючих), тому що людина, енергія якої скована загальними потребами, проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.
5. Залишайте дитину на самоті і дозволяйте їй займатися своїми справами. Пам'ятайте, якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
6. Підтримуйте здібності дитини до творчості і співчувайте у випадку невдачі, уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7. Будьте терпимими до ідей, поважайте допитливість, реагуйте на запитання дитини. Навчати потрібно не тому, що може сама дитина, а тому, що вона опанує з допомогою дорослого, показу, підказки.Що робити у позакласній роботі для розвитку креативності :
Удосконалити навчально-виховний процес, роботу з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагають:
- олімпіади з базових дисциплін;
- олімпіади з творчого мислення;
- олімпіади з кмітливості та логічного мислення;
- конкурси;
- конкурси знавців математики та логічного мислення;
- інтелектуальні ігри: "Ланцюжок", "Так чи Ні", "КВК", "Ерудит", "Поле чудес", "Брейн-ринг", "Перший мільйон", "Щасливий випадок", "Бізнес", "Інтелектуальний хокей", "Вікторина", Рольова гра", Дотепник", "Що? Де? Коли?", "Колесо фортуни", "О, щасливчик", "Зоряний час", "LG-Еврика", "Найрозумніший"...
- - Запроваджувати елементи змагань, що містяться в іграх, сприяють розвитку здібностей творчого мислення, залучають учнів до активного життя. Розв'язуючи ребуси, кросворди, учні поступово починають складати власні головоломки, що сприяє розвиткові пам'яті, уваги, кмітливості, учні вчаться:
- - самостійно працювати з літературою;
- - аналізувати та систематизувати отримані дані;
Творчі можливості , закладені природою в кожній людині , мають бути виявлені і розвинені ,педагогічно скориговані . це допоможе в майбутньому обрати дитині професію і стати повноправним членом соціуму .
Я бажаю вам всім творчого натхнення , здатності справлятися з будь-якою життєвою ситуацією .
|