Зовнішність як «візитна картка» вчителя
Питання зовнішнього вигляду вчителя не нове, проте його актуальність з роками не зникає. Щороку до школи приходить працювати молодь, яка щойно закінчила педагогічні ВНЗ та коледжі. Там їх учили, що «...зовнішність учителя - складовий елемент педагогічної техніки, яка у свою чергу є структурним компонентом педагогічної майстерності. З огляду на це, очевидна пряма залежність між цими поняттями». Усе це добре відомо і зрозуміло, але сьогоднішнє покоління не хоче бути «як усі», прагнучи демонструвати свою індивідуальність.
Вірите ви чи ні, проте перше враження завжди існує. Дослідження підтверджують, що в 75 % випадків перше враження є вірним. Загальновідоме прислів'я стверджує: «Зустрічають по одягу, а проводжають по розуму». Що запам'ятовується при першій зустрічі з незнайомими? Так, зовнішній вигляд. Безперечно, набагато важливішим уважається розум, але все ж одяг визначає те, що про вас подумають інші люди та яке враження ви на них справите.
Зовнішній вигляд учителя запам'ятовується учням відразу, як вони побачили його вперше, і це враження з часом дуже важко змінити. Не секрет, що діти хочуть мати вчителя із приємною зовнішністю, елегантно одягненого, охайного, з привабливим макіяжем, модною зачіскою та хорошими манерами. Від учнів початкових класів нерідко можна почути, що в них «найкрасивіша» або «найкраща» вчителька. У підлітковому віці учні звертають не менше уваги на це питання. Але якщо в початковій школі все це сприймається простіше, то у старшій школі вчитель, одягнений за модою 80-х років, може викликати до себе зневагу з боку своїх учнів. Тому, постаючи перед класом, учитель має бути впевнений, що він має гідний вигляд.
Зовнішній вигляд передбачає бездоганність у кожній деталі: акуратна зачіска, незухвалий одяг, начищене взуття, неяскравий макіяж, елегантність тощо. У зовнішньому вигляді також важлива міра, нічого не повинно бути «занадто», якщо лише відсутність міри не є способом привернути до себе зайву увагу та «запам'ятатись». Зовнішній вигляд залежить від кожної окремої особистості, саме тому вчительський імідж може бути як позитивним, так і негативним.
Що сьогодні вдягти на роботу?
Це далеко не просте запитання постає перед нами щоранку, а відповідь на нього залежить як від матеріальних можливостей, так і від смаку, стилю, погодних умов і звичок окремої людини.
Ідеальною формою одягу для вчителя є така, що сприяє зосередженню уваги учнів не на вивченні деталей одягу, а саме на засвоєнні матеріалу. Таким одягом може бути діловий костюм (з латинської «костюм» означає «спосіб життя»), що підкреслює професійні, особисті якості й офіційність стосунків з учнями. До ділового костюма відносять піджак зі спідницею або брюками та блузку.
На жаль, не завжди заробітна платня вчителя дозволяє йому пристойно вдягатись і купувати дорогий діловий одяг, адже витрачати значні суми на постійне оновлення гардеробу готовий далеко не кожний, так само як і носити протягом цілого року один і той самий костюм. Ось і виходить, що більшість жінок давно перестали приділяти увагу офіційності та стильності власного вбрання, вибираючи в одязі перш за все зручність, доступність і практичність.
Культура одягу має не менше значення, аніж культура поведінки. В одязі завжди мають бути присутні чистота й охайність. «Я не допускав у клас учителя, якщо він був неохайно вдягнений. Тому в нас стало звичкою ходити на роботу у кращому костюмі. І я сам виходив на роботу в найкращому своєму костюмі, який тільки в мене був», - писав А. Макаренко. Звісно, охайність у житті ще нікому не завадила.
Іншими словами, одяг є певною візитною карткою вчителя. «Одяг і одягає, й відкриває людину», стверджує відомий афоризм. Він повинен бути зручним і в той же час не суперечити загальноприйнятим вимогам пристойності. Психологія одягу розглядає оформлення зовнішності як багатовимірну інформацію про особу. При формуванні першого враження про особу одяг є найважливішою складовою, оскільки, як правило, він сприймається оточуючими як знак привабливості або непривабливості.
В одязі найбільш інформативними є три речі: ціна, стиль і колір. «Упізнати» якісний та модний одяг може кожний, навіть якщо він і не розбирається в останніх модних тенденціях. У російській традиції ахроматичні кольори, такі як чорний, білий та сірий, піднімають статус особи в очах оточуючих, а яскрава кольорова гама, навпаки, може впливати на якість засвоєння матеріалу класом, привертаючи увагу виключно до зовнішнього вигляду вчителя. Вибираючи пастельні, спокійні кольори, ви можете бути впевнені, що увага буде сконцентрована саме на викладенні вашого матеріалу.
Отже, удало підібраний гардероб допоможе своєму власнику не тільки справити сприятливе враження на оточуючих, а й підкреслить його професійні та особисті якості.
Кілька порад, яких варто дотримуватись учителю
Безперечно, зовнішній вигляд залежить від окремо взятої особистості. Але не слід забувати, що вчителі - це зразок для наслідування, тому їх зовнішній вигляд має бути бездоганним у всіх відношеннях. Адже вчителю, а особливо молодому, учні надто важко вибачають будь-які недоліки. Запропоновані рекомендації, знайдені на одному із сайтів, допоможуть вам запобігти помилкам, які нерідко зустрічаються в реальному житті.
- У гардеробі вчителя не має бути ультрамодного одягу, незвичайний фасон якого відволікає увагу учнів, а також убрання занадто яскравих тонів, що стомлює та дратує дітей.
- Не варто навіть молодому вчителю з'являтись у школі в шортах.
- Не втрачайте почуття міри: навчіться чітко визначати, коли необхідно вдягати класичний костюм, коли робочий халат, святкову сукню, а коли - светр і джинси.
- Не перетворюйтесь на «синю панчоху», тобто носіть той одяг, що вам до вподоби й до лиця: естетично витриманий, модний, елегантний.
- Не захоплюйтеся сіробуденним одягом.
- Не забувайте, що одяг завжди має бути охайним, чистим, відпрасованим, зручним і не заважати працювати з класом.
- Не носіть тривалий час один і той же одяг. Варто якнайчастіше «оживляти» його, комбінувати, прикрашати.
- Не носіть взуття босоніж, на високих підборах, бо їх стукіт відволікає увагу учнів і, крім того, швидко стомлюються ноги.
- Не знаходьтесь у приміщенні в теплих чобітках.
- У жодному разі не перебувайте у приміщенні школи в головному уборі. Це стосується як чоловіків, так і жінок.
- Не забувайте, що довге розпущене волосся заважає під час роботи з учнями.
- Неприпустимо вчителям-чоловікам приходити до школи неголеними.
- Не експериментуйте надмірно зі своїм волоссям, аби химерні зачіски та часті зміни кольору не відволікали уваги учнів.
- Не рекомендується прикрашати себе занадто дорогими та яскравими коштовностями чи біжутерією, які, до того ж, заважають працювати та спілкуватися з учнями (довгі сережки чи намисто, каблучки на пальцях, «музичні» прикраси).
- Не варто користуватись дезодорантами, туалетною водою чи одеколоном з різким, сильним запахом.
Більшість вітчизняних фільмів закріпили в нашій свідомості образ учителя, який у своїй скромній сукні чи костюмі цілими днями проводив у школі. Сьогодні слово «скромний» не зовсім підійде до того, що носять деякі вчителі, адже більшість із них намагаються «не відставати» від модних тенденцій. А сьогоднішню моду аж ніяк скромною не назвеш. Ось і виходить, що всі начебто розуміють, що існують певні канони, що «варто», а що «не варто» вдягати, ідучи на роботу, але дотримуються їх далеко не всі. Але вчителю, взявши на себе відповідальність вихователя, не слід забувати, що кожної хвилини він є зразком для учнів навіть через свій зовнішній вигляд. А яким буде цей зразок і як вас запам'ятають учні - залежить лише від вас.
МИ
Питання, чи потрібна вчителеві своєрідна «уніформа», жваво обговорюється викладачами. Ось які цікаві думки довелося прочитати щодо цього.
— Дрес-код для вчителя потрібен. У військових, міліції, пожежників, лікарів є спеціальний одяг. Чому б не ввести його для педагогів? У кожного вчителя постійно виникає проблема: що вдягнути на завтра, на перше вересня? А лікар одягнув білого халата — і нема проблеми!. («Тоді і школа перетвориться на психлікарню» — їдко пожартував інший педагог).
— Дрес-код — не уніформа, а невеличкі обмеження в одязі. Ви ж не підете в шортах до ресторану або у вечірній сукні на пляж? А питання «що надягнути?» стоїть перед будь-якою жінкою завжди, незалежно від її матеріального стану. І вчителі — не виняток».
— Якщо ми забороняємо учням одягати джинси, то не повинні самі їх носити. Щодо мене, одяг учнів і вчителів має бути стилістично схожим. З урахуванням вікових особливостей, звичайно. Але якщо джинси у школі не заборонені, то вчителі також можуть їх одягати.
— А хто буде вирішувати, що мені вдягати?! Особисто директор чи завуч? Чи видамо наказ по школі, в якому будуть перераховані дозволені предмети одягу, кількість і якість прикрас? Тоді чому б далі не піти? Наприклад, визначимо, яку мені робити зачіску, яку музику слухати, які книжки читати, фільми переглядати…
— Звичайно, вчителі самі можуть домовитися, який вигляд повинен мати викладач їхньої школи. Але це не «дрес-код», а добровільна згода. Якщо хтось з учителів не захоче її дотримуватися, його не можна змусити носити те, чого вимагає більшість. У школі, де я тепер працюю, вчителі-чоловіки ходять у джинсах, і це не заважає їм навчати дітей так, що конкурс у нас — 10 учнів на місце.
— Діти тягнуться до педагога, який має власний стиль спілкування, викладання. І не важливо, вдягнений він у джинси чи у класичний костюм. Всіх учителів не запакуєш у костюми.
— Не варто забувати про вплив кольору на психіку і працездатність людини, в цьому випадку — учня. Ми ж впливаємо на сприйняття матеріалу не лише словами, а й кольором одягу.
— Є більш важливі проблеми, пов’язані зі школою, наприклад, підвищення зарплатні. Тоді, можливо, в учителя з’являться гроші не лише на літературу, ай на стильні костюми.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ :РОЗФАРБУЙ УЧИТЕЛЬКУ!
Окрім флеш-гри «одягни вчительку», в інтернеті є ще одна цікава гра. Цього разу дітям пропонується зробити вчительці… макіяж! Таке «розфарбування», до речі, не зовсім і безглузда річ. Адже макіяж, по-перше, впливає на співрозмовника. Наприклад, якщо ви хочете, аби вас добре почули, не фарбуйте губи яскравою помадою – замість того, щоб прислухатися до слів, людина (а в разі з учителем – учень) розглядатиме яскраву пляму на вашому обличчі. А ось виразні очі, навпаки, нададуть вам розважливого і переконливого вигляду. По-друге, макіяж може багато розповісти про психологічні особливості людини. Так, англійські вчені вважають, що жінки, які взагалі не користуються декоративною косметикою, поділяються на дві групи. Представниці першої не сприймають власну жіночність і мають дуже низьку самооцінку в стосунках з протилежною статтю. Друга група – навпаки, егоцентричні особи, яким взагалі не цікаво, що думають про них оточуючі.
Жінки, які користуються нейтральною помадою і злегка підфарбовують вії, зазвичай мають добрий смак і вміють встановлювати стосунки між людьми. А ось ті дами, що рік у рік роблять один і той самий макіяж, – консерватори, які самі себе вважають… дуже принциповими і відверто не розуміють, навіщо в собі щось змінювати?
А що ж можна сказати про «вульгарних осіб», які зловживають косметикою? Те, що вони це роблять не від прагнення до розпусти або поганого смаку, а тому, що на душі в них дуже кепсько. Яскравий макіяж є такою собі імпровізованою «маскою», під якою можна приховати свої нещастя. До речі, ті ж самі британські вчені дійшли висновку, що жінки з яскравим макіяжем сприймаються як розумні та красиві, але… довіри у протилежної статі не викликають. А чоловіки — ті самі діти… Тож, розфарбовуючи віртуальну вчительку, дитина може несвідомо проявити своє ставлення до неї.
ПОГЛЯД З ПАРТИ ХАЙ НОСЯТЬ ФОРМУ, ЯК МИ!
Ми вирішили провести своєрідне бліц-опитування серед знайомих школярів — як, на їх думку, має вдягатися шкільний наставник.
Наталка, 13 років: «Мені подобається, якщо молода вчителька вдягається екстремально! Це так класно, коли вона сприймається майже як юна дівчина. Тоді, мені здається, в учнів буде більше довіри до неї, а спілкування стане відвертішим». Антін, 15 років: «У нашій школі нас постійно шпиняють за форму – мовляв, хоч мороз, хоч спека, а мусиш прийти в сорочці з краваткою, брюках і піджаку. Знаєте, як це все остогидло?! Тому я вважаю: якщо вчителі вимагають від нас вдягатися за правилами, то і самі мусять дотримуватися тих самих правил!» Олена, 14 років: «Мені здається, що вчитель повинен одягатися стримано. Прозорі блузки, міні-юбки, високі підбори – не для школи! Але не хотілося б, щоб наші викладачі були як Снєжана Денисовна з «Нашої Раші» – вони ж не базарні бабці!» Дмитро, 1о років: «Мені подобається, коли наша вчителька одягає яскраві блузки і піджаки, тому що вона красива, і яскраві кольори їй дуже пасують. Тоді на неї приємно дивитися, і уроки проходять якось цікавіше». Андрій, 16 років: «А мені байдуже. Нехай одягаються як завгодно – аби мене не чіпали!»
|