Багаторічна
педагогічна практика підтвердила важливість роботи середньої загальноосвітньої школи
повного дня і груп подовженого дня, зокрема у розв’язанні такого важливого
питання, як отримання загальної середньої освіти у школах повного дня і групах
подовженого дня. Відкриваються широкі можливості для надання кваліфікованої
допомоги учням у виконанні навчальних завдань, в усуненні прогалин у знаннях, створюються
сприятливі умови для задоволення різноманітних інтересів учнів, організації
дозвілля вихованців, проведення позакласної, позаурочної роботи з попередження
дитячої бездоглядності та безпритульності.
Але навчально – виховний процес у ГПД не повинен
бути продовженням уроків. Соціальна і педагогічна ситуація вимагає від сучасних
вихователів відповідного підходу до організації роботи у групі. Найголовніше –
це зробити кожну дитину суб’єктом діяльності, формувати ставлення молодших
школярів до світу, природи, людини, праці і до самого себе.
Для роботи
групи подовженого дня використовуються навчальні кабінети, спортивний і актовий
зали, бібліотека, читальний зал та інші приміщення.
Діяльність дітей у ГПД здійснюється за рахунок
поєднання рухливої активної на повітрі до початку самопідготовки (прогулянки,
рухливі й спортивні ігри, суспільно корисна праця на пришкільній ділянці тощо),
а по завершенні самопідготовки – участь у заходах емоційно – розвивального
характеру (заняття в гуртках, ігри, підготовка і проведення концертів
самодіяльності, вікторин тощо).
Форми організації навчально – виховного процесу в ГПД
І. Громадянське виховання
Мета: формувати організаційні навички, вміння
співвідносити власні інтереси з
бажаннями інших людей, виховувати прагнення працювати в колективі на користь
України.
1.
Проведення годин спілкування: традиції школи, статут
школи, національна символіка, Конституція України, Декларація прав людини.
2.
Проведення санітарних днів у школі.
3.
Ознайомлення учнів з новинами, які відбуваються в районі,
в області, місті.
4.
Проведення екскурсій в музеї школи.
5.
Організація екскурсій по рідному місту, відвідування
театру, цирку, музею, виставки.
6.
Проведення бесід на теми: «Що таке громадянський
обов’язок», «Що таке особистість», «Я і право».
7.
Прийняття участі у лінійках: 9 березня – день народження
Т.Г. Шевченка, тиждень української мови, пам'ять про Чорнобиль, День захисника
Вітчизни.

ІІ. Родинно
– сімейне виховання
Мета: ознайомити учнів з
історією роду, сім’ї.
1.
Допомога людям похилого віку, інвалідам.
2.
Проведення бесід на теми: «Моя сім’я», «Тато, мама
і я – спортивна сім’я» , «Я
пишаюсь своєю родиною», «Мої братики і сестрички».
3.
Запрошення на всі свята ветеранів війни,
вчителів – ветеранів праці.
4.
Вітання з днем народження кожного учня в
колективі.
5.
Брати участь у святі 8 Березня.
6.
Випуск листівок й плакатів.
7.
Проведення виставок учнівських поробок,
бабусиних і матусиних робіт.


ІІІ.
Військово – патріотичне виховання
Мета: виховувати повагу до
людей старшого покоління, які пережили страхіття війни.
1. Прийняття участі у
святах, присвячених Дню визволення міста, України від фашистських загарбників.
2. Прийняття участі у
спартакіадах, малих олімпійських іграх.
3. Проведення зустрічей з
ветеранами війни.
4. Проведення днів цивільної
оборони в школі.


ІV. Трудове виховання
Мета: виховувати повагу до людей праці та бажання працювати.
1. Прийняття участі у
трудових десантах із прибирання території школи, класу.
2. Проведення екскурсій на
підприємство.
3. Ознайомлення з людьми
різних професій.
4. Прийняття участі у конкурсі
«Найкращий квітучий кабінет».



V.
Художньо – естетичне виховання
Мета: ознайомити учнів із культурними
традиціями, фольклором українського народу; викликати інтерес до вивчення
української мови та літератури, культури; розвивати творчі здібності.
1. Прийняття участі у всіх
святах класу і школи.
2. Проведення бесід про
українські обряди й символи: рушник, калину, вербу.
3. Прийняття участі у
художній самодіяльності.
4. Прийняття участі у святах
за народними звичаями.


VІ. Екологічне
виховання
Мета: формувати екологічну культуру;
виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.
1. Проведення бесід про
природу.
2. Проведення екскурсій на
природу.
3. Проведення екологічних
десантів.
4. Прийняття участі у
щорічному екологічному місячнику (тижні, декаді).


VІІ. Моральне виховання
Мета: прищеплювати любов до Батьківщини
засобами вивчення культури, традицій, історії рідного краю.
1. Проведення бесід на теми:
«Моя рідна Батьківщина», «Київ – столиця України», «Харків – перша столиця
України», «Символи та ритуали», бесіди про Конституцію України.
2. Проведення бесід морально
– етичної тематики.
3. Опрацювання сюжетів та
змістів байок і казок, у яких закладені цінності морального виховання.

VІІІ. Залучення до
здорового способу життя
Мета: формувати в учнів прагнення вести
здоровий спосіб життя.
1. Проведення бесід на теми:
«Чесотка», «Педикульоз», «Туберкульоз», «Як правильно харчуватися», «Режим
школяра», «Для чого потрібно займатися фізичною культурою», «Грип – небезпечна
хвороба», «Корисні та шкідливі звички».
2. Проведення бесід з різних
питань попередження дитячого травматизму.
3. Проведення бесід про
алкогольну та наркотичну залежність, тютюнопаління.
4. Участь у різних
спортивних змаганнях.
5. Вивчення та проведення
рухливих ігор.
6. Проведення днів здоров’я.

ІХ.
Взаємодія школи, батьків, дітей
Мета: виховувати почуття довіри,
взаємоповаги дітей і батьків.
1. Залучення батьків до
проведення виховних заходів.
2. Проведення святкових
ранків із залученням батьків.
3. Проведення сімейних свят:
Різдво Христове, Свято матері тощо.

|